Vad yrar jag nu om då – har jag någon kristallkula eller har jag tullat för mycket på glöggen?
Nej, varken det eller ”inside information” har jag, men jag gillar siffror, trender och tendenser.. 🙂
Det handlar om att Verisign sedan Augusti 2006 presenterar kvartalsrapporter på: http://alturl.com/c6x9
Och följer man förloppet så slås jag lite över hur vissa saker som presenterats detaljrikt i tidigare rapporter inte längre omnämns omnämns alls, vilket även resulterat i att den senaste rapporten numera bantats ner till 4 sidor (istället för 6 sidor som rapporten varit sedan starten 2006).
Tittar man på tillväxten för för .com och .net genom åren:
Kvartalstillväxten som ser ut så här:
Q3 2006 7%
Q4 2006 6%
Q1 2007 6%
Q2 2007 6%
Q3 2007 5%
Q4 2007 4%
Q1 2008 5%
Q2 2008 3%
Q3 2008 2%
Q4 2008 1%
Q1 2009 2%
Q2 2009 1%
Q3 2009 1,5%
och ger en rullande årstillväxt som pekar neråt:
Q3 2006 31%
Q4 2006 30%
Q1 2007 28%
Q2 2007 27%
Q3 2007 25%
Q4 2007 24%
Q1 2008 22%
Q2 2008 20%
Q3 2008 16%
Q4 2008 12%
Q1 2009 9%
Q2 2009 7%
Q3 2009 6%
Men som kanske blir mest tydlig så här:
Och även om tillväxten inte helt stannat ännu, så finns det en intressant ingrediens att titta på vid nästa rapport – nämligen ”tastingens död”.
ICANN satte hösten 2008 stopp för tasting (successivit från Juli 2008, men med en defenitiv slutlig lösning 17 dec 2008) Hur berör det Verisigns .com och .net-domäner då?
Jo, tasting innebar att miljontals (Bob Parsons, GoDaddy´s grundare ansåg att det var så mycket som 32 miljoner .com och .net-domäner i Juni 2006) som låg i sk add/drop-scheman.
En registrar kunde alltså ”kidnappa” eller ”testa” en domän i upp till 5 dygn, utan att betala en cent för domänen. Under dessa 5 dagar kunde domänen läggas i ett parkeringsprogram och utvärderas.
Om domänen genererade trafik som ledde till klick på annonser (som översteg kostnaden för att registrera domänen i ett år) så gjorde man det, annars så fiskade man efter nya ”guldfiskar” (domäner).
På så sätt ”kitade” hundratals ICANN-ackrediterade registrarer tastingdomäner under flera år. Men efter hösten 2008 är det alltså inte möjligt längre – varvid det inte längre går att uppskatta om domänen är ”värd” registreringskostnaden eller inte – utan det vet man först efter ett år.
Det är här det blir intressant – Hur och i vilken omfattning det har/haft för tillväxten av .com och .net ser vi nog först i nästa kvartalsrapport.
Själv misstänker jag att ”tastingen” stått för större del av .com och .net´s tillväxt än vi kanske trott.
I den senaste rapporten kan vi se att .com och .net under 3:e kvartalet växte till 94,9 miljoner (från 93,5 miljoner kvartalet innan och 92,5 miljoner kvartalet innan det), men att förnyelsegraden av .com och .net tillsammans sjunkit från 76% (Q1 2007) till 70,5% (Q3 2009).
Det ser alltså ut som att brytpunkten kommer under 2010.
Men vad betyder det (enligt mig)?
– VeriSign är ett Nasdaq-noterat bolag!
– Ett noterat bolag som inte uppvisar tillväxt tappar tilltro.
– VeriSign är drivande i frågan om nya TLDer och har även uttryckt att de avser ansöka om egna nya TLDer, men för närvarande är körschemat för nya TLDer lagt på is av ICANN.
– Verisign ”kan” sänka priset för .com och .net, men det är knappast troligt, då det inte gynnar förnyelsegraden av domänerna i samma takt som det drar till sig nyregistreringar – kortsiktigt skulle det säkra tillväxten, men skulle slå hårdare året/åren efter .
Så jag ser det därför som sannolikt att Verisign kommer att höja priset för att säkra den ekonomiska tillväxten för bolaget och aktiekursen.
(Sen kanske den officiella orsaken kommer att vara ”fördyrande” drift, säkerhetsåtgärder mm)
15:e oktober 2007 höjde Verisign priset på .com och .net-domäner sist och om du tittar igen på aktiekursen ovan så hade det en kort gynnsam effekt. Läs mer (där det även står om kommande prisökningar)
Då var även konjunkturen en annan än idag, likaså Verisigns aktievärde, men framförallt så såg konkurrensen ut på ett annat sätt än idag.
Nationellt växer sig ccTLDer sig starkare varje månad som går och en annan brytpunkt 2010 ser även ut att bli året då ccTLDerna (samlat) når upp i samma nivå som gTLDerna. Se sidan 3
Så.. ”har jag inte alla pommes frites på tallriken” eller kan vi förvänta oss att .com och .net ”plötsligt” kommer att kosta mer under 2010? Vad tror du?
Jag tippar i allafall på att vi 2010 får reda på ”hur stor kan en internationell TLD bli”!
Skrivet av:
Peter Forsman / Internet Sweden
Jag som skriver på internetsweden.se, gör det ideellt och för att upplysa dig om verksamheter som JAG anser att det finns skäl att ifrågasätta och/eller varna för..
Innehållet kan även vara mer generellt om olika tillvägagångssätt, som bedragare använder och det händer även att jag tipsar om utbildning/kunskap som finns att få.
Det är möjligt att anlita mig för konsultuppdrag genom Fidi.se
Peter Forsman – Mottagare av ”Stora Kreditpriset 2018”
Läs mer om:
https://www.internetsweden.se/las-mer-om-internet-sweden/
8 Comments