Hur omfattande var SMS-bluffen?

Det är en fråga jag fått och som jag inte har en aning om!

MEN, låt oss spekulera fritt:

Aftonbladet har i sin artikel en läsarundersökning,
som i sig frågar ”Har du drabbats av bluff-sms?” men jag gissar att de flesta som svarat just tänker på denna sista bluff som artikeln tar upp.

Av 7961 så har 19.6% svarat att de fått Bluff-SMS och om vi redan 2005 hade över 10 miljoner mobilabbonemang i Sverige så tippar jag på att den siffran iaf inte sjunkit. Det innebär att Bluff-SMS:et kanske gått till så många som 2 miljoner abbonemang.

2 miljoner! (ren spekulation – men inte omöjligt alls)

Låt oss fortsätta..

Hur många av dessa 2 miljoner kan då ha öppnat URLen i SMSet?

Ja ytterligare en fråga som säkert bara blufföretaget och Ericsson IPX kan svara på, men låt oss fortsätta att spekulera!

Säkerhetsföretaget McAfee berättade i sin rapport för ett halvår sedan om att ”Vi litar för mycket våra spam-skydd, så att spam som tränger igenom filtren får en mycket hög clickrate” (min summering av rapporten) OBS detta gäller ”vanlig” e-mailspam.

De vågar däremot inte säga hur hög klicknivån är.
Vanligt e-mailspam brukar tala om ett snitt på 0.001-0.005% dvs 1-5 personer av 1000 utskick.
Medan jag sett att en del spam som tagit sig igenom filter haft en clickrate på 4-5% alltså 40-50 personer per 1000 utskick.

Vad talar FÖR att det var en hög clickthrough i det här SMS-spammet?

– SMS-spam är fortfarande så pass ovanligt (jämfört med e-mailspam) att fler inte har ”garden uppe”.
– SMS-spammet började att skickas ut redan runt tolvslaget på nyårsafton – vilket innebär att de dels trängdes med en en SMS-trafik på över 58 miljoner SMS vilket gör att det var lätt att ”klicka på av bara farten”, sedan finns det även en risk att en del mottagare var lätt alkoholpåverkade under kvällen/natten, vilket innebär att de kanske inte ens kommer ihåg att de klickat på länken.

Vad talar EMOT en hög clickthrough i det här SMS-spammet?
– Att meddelandet var skrivet på dels ”dålig svenska” men också avsaknaden av svenska tecken:

”Hej! Vi onskar er en mycket underbar nytt ar.
Vi hoppas att du ar den lyckliga vinnaren av var Karibien semester.Klicka nedan”

(Bristen på svenska tecken säger mig att meddelandet skickats från en annan ”utländsk” tjänst än Ericsson IPX, som då alltså endast kan se mängden ”inkommande” debiterbara svar.)

Min ”vilda gissning” är att det handlar om ca 2-3% (vi säger 2,5% för mitt räkneexempel)

2,5% av 2miljoner mottagare innebär 50 000 drabbade kunder.

Vad innebär det i pengar då?

www.yahwin.com står det att läsa: ”Tjänsten är en prenumerationstjänst som kostar 50 kr per sms (+ eventuella trafikavgifter) och du får 8 sms i veckan. En startavgift på 80 kr tillkommer.”

Mao innebär det 80:- (startavgift) + 8*50 per sms = 480 SEK för första veckan (50 000 kunder * 480:- = 24 miljoner SEK).
Nu verkar de flesta ha reagerat efter att de fått 3-4 sms ( 80:- (startavgift) + 4*50 per sms = 280:- = 14 miljoner SEK)

Men ska också sägas (och det skrämmer mig lite!):
Av dom ca 20 personer som jag haft kontakt med så har 6 stycken klickat vilket ger 30% (och jag hoppas att dessa varit mer förfriskade eller naiva än den stora massan)

Men 30% ger HELT andra siffror:

Det innebär 80:- (startavgift) + 8*50 per sms = 480 SEK för första veckan (600 000 kunder * 480:- = 288 miljoner SEK).
Om de flesta har reagerat efter att de fått 3-4 sms ( 80:- (startavgift) + 4*50 per sms = 280:- = 168 miljoner SEK)

Men jag har alltså inga bekräftade siffror för det här utan är REN spekulation och ett räkneexempel – inget annat och det finns säkert aspekter jag inte tagit hänsyn till. Men jag förstår också att det kommer att finnas de stackare som bara raderar inkommande sms utan att kontakta sin operatör innan de får sin räkning efter en månad och att summan då kan vara uppe i 1680:- (80:- (start) + 50:- * 32 (4 veckors sms) = 1600:-)

Skrivet av:
Peter Forsman / Internet Sweden

Related Articles

10 Comments

Avarage Rating:
  • 0 / 10
  • Jonathan Sulo , onsdag 6 januari 2010 @ 14:44

    En sak som talar emot Aftonbladets statistik är det faktum att vi mer ofta engagerar oss (t ex genom att rösta) i frågor som berör oss starkt (t ex om vi blivit lurade). Om närmare 20 % av alla svenska mobilkunder hade lurats av detta så skulle det märkas desto mer.

  • Benny , onsdag 6 januari 2010 @ 14:48

    Det där sjukt stora summor i dina antaganden, och jag är beredd att hålla med.
    Jag tror faktiskt att clickraten är mycket högre än i vanliga spammail eftersom det är så nytt.

  • internetsweden , onsdag 6 januari 2010 @ 15:00

    @Jonathan Sulo – Du kan ha helt rätt, men då kan det också finns också ett stort mörkertal som kan ha klickat utan att vara medvetna om det, sen vet vi inte om blufföretaget även haft möjlighet att manipulera (och själva kunnat generera ”fejkade sms-svar från sin databas av nummer de skickat till). Dessa kommer att bli varse först vid nästa telefonräkning.

    //Peter

  • Mattias , onsdag 6 januari 2010 @ 15:14

    Bra sammanställning.

    Eftersom det är de svnska operatörerna som tar betalt av kunderna och slussar pengarna vidare så borde det gå att följa pengarna och genom detta få en bättre uppfattning om omfattningen.

    Nackdelen med webbpolls som denna är att det är de som är engagerade som bryr sig om att:
    1. Läsa artikeln
    2. Rösta

    Så det statistiska urvalet är obefintligt, snarare ett riktat urval utan statistisk relevans.

  • Jonas , onsdag 6 januari 2010 @ 15:45

    Peter, detta visar endast hur mycket hur mycket operatörerna tjänar. Inte hur mycket ”slutkunden” tjänar, eftersom grovt räknat kan man säga att 50% får slutkund av billingen.

    Men ditt räkneexempel visar klart och tydligt hur lönsamt det är att göra så här. Alla reklam-prenumerationer som följer med diverse tidningar & på TV.

  • Johan / City Network , onsdag 6 januari 2010 @ 17:40

    Man kan se varför operatörerna många gånger ställer sig helt frågande till att hjälpa till att stänga av eller göra något som kan minska trafiken och SMS flödet. Det är ju löjligt lönsamt för operatörerna – vi snackar kanske hundratals miljoner årligen för de stora genom olika bluffar… De lär inte vilja se dessa bluffare försvinna.

  • internetsweden , onsdag 6 januari 2010 @ 19:51

    @Jonas – jag tror att det kan variera ganska mkt då operatörerna säkert ”slåss” om dessa kunder. Exempelvis Telenor tar bara 33% ”Du får 2/3 av intäkterna”
    https://mobilstart.telenor.se/web/guest/

    //Peter

  • Fredrik Näs , torsdag 7 januari 2010 @ 4:23

    Här blir det ju väldigt intressant att se vart telebolaget har sin moral, mot slutkunden eller kunden som sänder ut dessa scam-sms.

    Oavsett % till scam-sändaren så är det ju en ohyggligt lönsam process, jag menar dock att det som kan tala emot hög clickrate var dels den dåliga svenskan, dels länk i IP nummer format och inte text, och dels trafik kaoset som är på nyår, visst folk har druckit alkohol, men samtidigt så får man så många sms & sänder så många, så jag vill snarare tro att click-rate sjunker av detta.

    Detta pågick ju under 90talet med, med modem hijacking, där ditt modem kopplade ner och ringde upp något apdyrt betalnummer i ett annat land. Jag menar att telefonbolag måste kunna göra mer för att förhindra denna form av bedräger, men den stora frågan är ju om dom har något intresse av det.

    Vänligen,
    Fredrik Näs

  • Mattias Forss , lördag 15 oktober 2011 @ 20:51

    Telia och säkert även de andra teleoperatörerna har kostnadsfria spärrtjänster för betalsamtal och betal-SMS.

    Nackdelen är naturligtvis när man vill rösta på något eller betala i tunnelbanan med ett SMS.

    Liknande spärrtjänster finns även för utlandssamtal.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *