Affiliatenätverk någon?

Jag kom inte på så mycket att skriva om dagens lista, men fetstilar de domäner som jag tycker sticker ut från de andra.  Jag vill dock påminna om att 1- och 2-teckensdomäner under .nu kostar betydligt mer än 3-63 teckensdomäner. 1-tecken kostar 5K per år och 2-teckensdomäner kostar 2,5K per år, vilket gör att man får tänka igenom trevliga fåteckensdomäner både en och två gånger innan man registrerar dem. Listan är som följer:

4me.nu
acp.nu
affiliatenetwork.nu
bi.nu
blomsterframjandet.nu
blomsterfrämjandet.nu
ecopar.nu
exegesis.nu – ”förklaring eller utläggning av en text”
harosant.nu – låter som ett frisörsnamn ”Hår o sånt”
heidrun.nu – Någon som behöver uppdatera sin asatro-kunskap ?
hervy.nu
igmnordic.nu
janfirevarmecenter.nu
janfire-varmecenter.nu
kamistockholm.nu
larcentrumtanum.nu
larcentrumtrollhattan.nu
lyrik.nu – databas över sångtexter!?
maxims.nu
sevendays.nu – Nyhetsblogg eller liknande?
sponsannons.nu – kan ju funka för sponsrade annonser..
stampla.nu – kan ju funka bra för en site för arbetslösa..
tamroab.nu
universe.nu – global målgrupp?
zitrinz.nu

Sitter och pillar med lite länkbyggen som jag tror ska kunna bli riktigt trevliga, jag sitter även och trixar lite med ett flexibelt och dynamiskt ”remote mini CMS” som kommer att bli mycket bra – speciellt för en del av mitt domäninnehav som jag vill göra mer än att bara dumpa i ett PPC-program.

Domäner lämpar sig olika för olika saker – och min värdering är att domäner som har max 10 besökare per dag – gör mer nytta som relevant ”minisite” och som ger viss inlänkskraft än att existera som en tråkig oinbjudande klicksida. Medan andra domäner tjänar sitt syfte bra genom PPC – endast statistiken på domänerna är till hjälkp att avgöra vad som är bäst..

Gissar att jag får upp ett par dummies under veckan – I´ll keep you posted.

Har också omvärderat mitt länkarbete på Resemarknad.se – Jag hade strukturerat upp det så att alla länkar till resmålssidor – gick till ”resmålet.nu” som i sin tur redirectade till resemarknad.se/”resemålet”.

Vad jag ville uppnå var att utnyttja ev. relevansfördelar i domännamnet vs resmålssidan, och det började bra eftersom alla sidor som indexerades i sökmotorerna var ”resmål.nu” och jag trodde att jag på detta sätt skulle få ”resmål.nu” bra placerade.

Men att rankingen skulle följa med till slutdestinationen (så som jag lärt mig att PR/TR-värden gör) men se så logiskt var det inte – och jag gissar att det beror på att sidan då får fler ”outbound” än ”inbound” som det dissas.

Så jag pular lite med att direkt länka till underkategorin, så för ev. typinbesökare till ”resmål.nu” så redirectas dom till underkategorin istället. Gissar att det bör göra lite iaf.
Men va sjutton – det som funkade igår, funkar inte idag, men kanske imorgon.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *