Vargen kommer!

Tänkte att jag skulle skriva lite om att Sverige totalt placeras i toppen av internetnärvaro i världen, eller om jag istället skulle skriva om utvecklingen av nya .mobisidor som lanseras i stort sett varje dag. Jag beslutade mig för att göra lite av båda, orsaken till det är att jag anser att de på olika sätt är relaterade med varandra – om inte annat – BÖR VARA (enligt mig)!

För att hålla mig ajour med utvecklingen, följer jag ett mycket stort antal nyhetssidor, forum och rssflöden – oftast är det för mycket att läsa hålla detaljerat fokus på, men är ändå en bra indikation på tendenser (det behöver man bara läsa överskrift för att se)

Så jag börjar med ett påstående: ”Internet i Asien växer LAVINARTAT”! – ingen säger väl emot, för utan att veta säkert, har de flesta känslan av att ”så borde det nog vara..”

Men så ÄR det faktiskt – låt mig peka på ett par saker:
Enligt Internet World Stats ( http://www.internetworldstats.com/stats3.htm#asia ) så ser det ut följande:
Antal användare i Världen: 1,463,632,361 (Internetpenetration 21.9 %)
—————————————-
Antal användare i Kina: 253,000,000 (Internetpenetration 19.0 %)
Antal användare i Japan: 94,000,000 (Internetpenetration 73.8 %)
Antal användare i Syd Korea: 34,820,000 (Internetpenetration 70.7 %)
Antal användare i Hong Kong: 4,878,713 (Internetpenetration 69.5 %)
Antal användare i Indien: 60,000,000 (Internetpenetration 5.2 %)
—————————————-
Antal användare i Asien: 578,538,257 (Internetpenetration 15.3 %)
Antal användare i Europa: 384,633,765 (Internetpenetration 48.1 %)
Antal användare i USA: 215,088,545 (Internetpenetration 71.4 %)
Antal användare i Latin Amerika: 122,796,514 (Internetpenetration 22.2 %)
Antal användare i Afrika: 51,065,630 (Internetpenetration 5.3 %)
—————————————-
Antal användare i Sverige 7,000,000 (Internetpenetration 77.4 %)
Fint, då ligger vi bäst till med att penetrera Internet då!?
Men nej då det finns en rad länder som gjort detta bättre än Sverige; Holland 90.1 %, Norge 87.7 %, Island 84,8 %, Nya Zealand 80,5%, Australien 79.4 %
—————————————-
Jag drar följande slutsatser;
I Kina finns det redan nu fler internetanvändare än i USA och Asien har nästan lika många användare som USA och Europa tillsammans.

Har man det med sig när man läser följande nysläppta rapport från Akamai (via wired.com): http://blog.wired.com/business/files/akamai_state_of_the_internet_q2_2008.pdf
Så har man de siffrorna med sig och tänker på att det är ”vanliga” anslutna användare (och har alltså med alla typer av anslutningar att göra), så är följande siffror mer intressanta, som visar % unika IP-adresser per internetansluten användare i resp. land:

– Global 0.05
1 Sweden 0.42
2 Norway 0.39
3 Iceland 0.37
4 Finland 0.36
5 Netherlands 0.35
6 Cayman Islands 0.34
7 United States 0.34
8 Denmark 0.33
9 British Virgin Islands 0.32
10 Canada 0.31

Vi är alltså ”bäst” på detta i världen, men pusta inte ut när du läser det, för mer intressant är faktiskt detta;
Andelen personer med internetanslutning, per land som har ”snabb” anslutning till Internet:

Country % >5 Mbps
– Global 19%
1 South Korea 64%
2 Japan 52%
3 Hong Kong 37%
4 Sweden 32%
5 Belgium 26%
6 United States 26%
7 Romania 22%
8 Netherlands 22%
9 Canada 18%
10 Denmark 18%

Här kommer vi alltså på en hedrande 4:e plats – Men observera vilka 3 länder som är ”snabbast i världen”. Det finns två kännetecken som förenar dessa tre länder, såväl nationellt som internationellt:
– ”Teknik och mobilitet”!

Det för oss osökt in på mitt nästa ämne: toppdomänen .mobi
.mobi har under flera års tid blivit sågad som onödig, för att tekniken inte behöver en egen TLD för att servera webbinnehåll för mobila enheter.
– Det är förvisso sant, men jag anser att det argumentet skjuter ovanför målet (eller tom åt helt fel håll).
Anledningen TILL bildandet av .mtld (registret för .mobi) och TLDn är knappast för att nå en gemensam teknisk lösning eller teknisk standard.
Ser man till företagen som genom joint venture bildat företaget .mtld: Ericsson, Google, GSM Association, Hutchison (3), Microsoft, Nokia, Orascom Telecom, Samsung Electronics, Syniverse, T-Mobile, Telefonica Moviles, TIM, Visa och Vodafone.
Vem tror på allvar att Microsoft och Google vill hitta en gemensam teknisk standard? – inte jag i allafall!

Nej toppdomänen .mobi existerar av en annan orsak – för att skapa en adressstandard för mobilt content.

Ser vi hur detta används idag så blandas det med alltifrån [m.domän.tld] till [wap.domän.tld] till [domän.tld/wap] till [domän.tld/xhtml] till [xhtml.domän.tld] till [domän.tld/mobile] osv osv

Den gemensamma nämnaren är alltså inte en teknisk standard, utan en generell domänstandard för mobilt innehåll, precis på samma sätt som att Amerikanska verksamheter förväntar att stora företag ligger under .com, Brittiska under .co.uk och Svenska under .se (eller .nu) så KOMMER DET ATT BEHÖVAS!! en naturlig ändelse för mobilt surfande GLOBALT!

Och jag ristar inte in att det är just .mobi som ÄR lösningen för denna adress, men som jag skrev tidigare i veckan så har nu .mobi överstigit 1 miljon registreringar https://www.internetsweden.se/1-miljon-mobi-domaner-registrerade/

Tittar man sedan på det största .mobi-forumet som listar nya stora utvecklade tjänster under .mobi – så fylls den listan på i stort sett varje dag,
http://mobility.mobi/forumdisplay.php?f=9
Titta även på vilka ”jätteföretag” som utvecklat .mobi-domäner:
http://mobility.mobi/showthread.php?t=10
Utvecklade ”Stadsdomäner”
http://mobility.mobi/showthread.php?t=13120

Sen tittade jag igår på tjänsten wapedia.mobi (wikipedia för mobilt användande) och jag måste faktiskt erkänna mig överaskad!
Den SVENSKA delen av Wapedia har 259 000 indexerade sidor i Google http://www.google.se/search?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&rlz=1T4GFRC_svSE217SE217&q=site%3awapedia%2emobi%2fsv

Slutsatsen jag drar av det är att – den som fortfarande betvivlar .mobi bör fundera om, för det är för mobilt användande nästa stora ”slag” kommer att ske – och som för allt annat på webben så handlar det om att ”bli hittad”.

Vet man att bilmärket heter BMW, så vet man också att man hittar mobilt innehåll på bmw.mobi, söker man SAS, så går man in på SAS.mobi osv osv.

”Användarvänlighet, förståelse för besökarnas förväntan och logik” är A och O!

Related Articles

6 Comments

Avarage Rating:
  • 0 / 10
  • Andreas , fredag 12 september 2008 @ 18:47

    Intressant läsning. Helt klart värt att tänka över.

  • internetsweden , fredag 12 september 2008 @ 19:09

    Hej Andreas, jo jag anser att det är viktigt att titta lite ”runt om” och inte tro att vi är bättre än vad vi är. Jag tror också att vi får börja ”skela eller stirra vindtyrigt” litegrann dvs inte bara titta på USA och ”väst” för utvecklingen går fortast fram i Asien på dessa områden.

    Tänk på att ”boomen” bara börjat i Kina som har 1,3 miljarder invånare och redan har fler användare än USA och Indien med sina över 1,1 miljarder invånare – där har än så länge bara drygt 5% tillgång till Internet.
    //Peter

  • Markus J , tisdag 16 september 2008 @ 1:09

    Tänk på köpkraften också. Även om Kina har miljontals fler användare än USA, så är nog köpkraften bra mycket högre i USA där det är vanligt att handla online + dem har högre medellöner etc.

  • internetsweden , tisdag 16 september 2008 @ 10:57

    Markus J – Visst är det så – nu – men jag tror att du gör dig en otjänst om du underskattar Kina. Klyftan mellan fattiga och rika i Kina är kanske mer påtaglig än i Ryssland och med sina 1,3 miljarder invånare – vilka tror du att det är som har tillgång till Internet idag? De fattiga eller de rika? och precis som titeln säger ”vargen KOMMER” så pekar jag bara på vart jag uppfattar att vi är på väg. Ännu mer påtagligt blir det om man tittar på USAs siffror på tillväxten för länderna:
    USA: GDP – real growth rate:2.2% (2007 est.)
    Sverige: GDP – real growth rate:2.6% (2007 est.)
    China: GDP – real growth rate:11.4% (2007 est.)
    //Peter

  • .mobi | Andreas Johansson , onsdag 17 september 2008 @ 12:53

    […] Internetsweden.net […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *