Jag skriver på ett längre konsumentinriktat inlägg sedan några kvällar och som kommer att bli ganska långt och därför lyfter jag ut detta som ett eget inlägg.
Redaktionella annonser (sk. advertorials) är något som ökar i nättidningar i Sverige, och det går i stort ut på att en annonsör köper en annonsplats för sin produkt/tjänst, och texten som skrivs efterliknar en vanlig tidningsartikel, med enda skillnaden att det endast handlar om att att produktplacera din produkt/budskap och samtidigt i varje annons länka till annonsörens sida/undersidor med 3-6 länkar.
Denna typ av ”redaktionella annonser” är (som jag ser det) bara en snyggare förpackning av det som kallas spamlänkar och alltså SEO-mässigt samma ”junk” (min åsikt) som så kallade spambloggar / sploggar som ”alla” SEO-företag tillhandahåller i den ”dolda webben”.
(Dolda webben = den del av webben som inte är avsedd för mänskliga besökare, utan endast för att ge ”relevanta” inlänkar till betalande kunder som sökmotorernas robotar indexerar.) Läs mer om spambloggar här.
Men det finns ett företag som utmärker sig före andra med denna typ av annonser i Sverige; Mini Media Sweden AB
Mini Media Sweden AB är dotterbolag till Schibsted Tillväxtmedier AB som är systerbolag till både Aftonbladet och Svenska Dagbladet.
Aftonbladet är Shibsteds flaggskepp i Sverige.
Mini Media Sweden AB syns främst på webben som minimedia.se och som annonsportalen mediaupdate.se och något som Aftonbladets chefredaktör Jan Helin beskrev som ”en typ av annons som är illa förklädd till journalistik” när det hettade till lite i våras, när ajour.se omnämnde MiniMedias införsäljningsmetoder.
Och det kan ju tyckas aningen skenheligt från Jan Helins sida, då aftonbladet.se i mitten på alla Aftonbladet-sidor har en ca 480×440 pixlar stor annons från Mediaupdate (DETTA ÄR EN ANNONS FRÅN MEDIAUPDATE.SE).
Och på svd.se så hittar du en skyscraper på alla sidor på ca 250×1000 pixlar till höger under texten ”ANNONS FRÅN BUSINESSNYTT” (men som leder till mediaupdate.se)
”Min uppfattning” är att annonserna ofta är av sorten ”icke fullt så lämpliga och rumsrena slaget”, som exempelvis ”kroppsomformande superkrämer” och ”föryngrande snigelserumkrämer” och därför är det något som behöver ”filtreras” genom annat uppdragsbolag, för att tillåtas att få synas på Aftonbladet.se, så att Aftonbladet kan ”skylla” på 3:e part, om någon har åsikter om konsumentvidrigt annonsinnehåll..
Men jag vill påstå att Jan Helin även tagit steget från skenhelig till fullfjädrad hycklare, då han i sitt blogginlägg ovan skriver:
MiniMedia gör mer än så för Aftonbladet .. –>
Jag som skriver på internetsweden.se, gör det ideellt och för att upplysa dig om verksamheter som JAG anser att det finns skäl att ifrågasätta och/eller varna för..
Innehållet kan även vara mer generellt om olika tillvägagångssätt, som bedragare använder och det händer även att jag tipsar om utbildning/kunskap som finns att få.
Det är möjligt att anlita mig för konsultuppdrag genom Fidi.se
Peter Forsman – Mottagare av ”Stora Kreditpriset 2018”
Läs mer om:
https://www.internetsweden.se/las-mer-om-internet-sweden/
2 Comments