Varför Namedrive och inte SEDO?

SEDO versus NameDrive

Jag har fått frågan varför jag så hårt pushar för Namedrive och vad som gör dem så bra.

Och så här är det:
Jag har använt SEDO, Parked.com och Namedrive som huvudsakligt parkeringsprogram för mina domäner genom åren.

I huvudsak har det varit exakt samma domäner jag haft parkerade dessutom, så det är en rättvis jämförelse.

Skillnaden mellan dessa tre program är MYCKET stor!

Jag hade först domänerna hos SEDO – men blev mycket besviken på utfallet, så jag flyttade dem efter ett halvår till parked.com – resultatet där blev ca 25 ggr högre med samma domäner.
Förklaringen som jag då hittade var att SEDO använde Googleannonser, men dessa var dåligt optimerade för Svensk trafik, medan parked.com använde Yahoos annonser + ett par andra leverantörer.

Efter ett års tid flyttade jag tillbaka till SEDO pga av att jag hade en ”personlig broker” på SEDO som skulle ”jobba med min portfölj” – resultatet av det arbetet uteblev helt och PPC-pengen för de parkerade domänerna var nästan identiskt med mina historiska erfarenheter.

Efter ett kvartal (som dedikeringen för en personlig dealer kräver) så tröttnade jag igen och bestämde mig istället för att ge Namedrive en fair chans – ett parkeringsprogram som jag tittat på i samma veva som jag valde parked.com, men som jag tyckte kändes mer omständigt och svåröverskådligt (i jämförelse med parked).

Så jag flyttar över mina domäner till Namedrive i slutet av Juli i år och ska ärligt säga att jag inte trodde mina ögon efter ett par dagar – MEN eftersom jag känner till att domänerna under några dagars tid kan ge ”för mycket” ersättning pga av att de kan behöva kalibreras och ”ställas in” mot annonserna, så vågade jag inte hoppas för mycket.

Men det fortsatte..

Så efter den första ”hela” månaden (augusti 2008) så kändes det nästan lyriskt, och eftersom detta håller i sig även under september månad – så är jag HELT övertygad om hur EXTREMT mycket bättre Namedrive är för Svenska domänparkerare gentemot SEDO – som jag verkligen INTE kan komma på någon anledning till att rekommendera i något avseende – hur mycket jag än försöker.

Både SEDO och Namedrive använder Google – men med stora skillnader – Namedrives annonser är optimerat för ”Svensk trafik”. Namedrive har dessutom en rad templates, grafiska element att välja mellan och även en lång rad kategorier och underkategorier att välja från – sen att du kan ange keyword för de annonser som ska visas gör det ju inte sämre heller.

Related Articles

15 Comments

Avarage Rating:
  • 0 / 10
  • Martin , söndag 21 september 2008 @ 20:58

    Tack för tipset. Kanske ska ge Namedrive en chans då jag tycker också SEDO ger alldeles för dålig ”avkastning”.

  • internetsweden , söndag 21 september 2008 @ 21:48

    @Martin – Det tycker jag verkligen att du ska göra – för Svensk trafik spelar Namedrive i en helt annan division än SEDO. Du får gärna lägga en kommentar efter en tid om vad du tyckte!
    //Peter

  • Kristofer , måndag 22 september 2008 @ 8:50

    Roligta att man har ca 100domäner på sedo… kanske dasg att byta.

  • internetsweden , måndag 22 september 2008 @ 9:59

    @Kristofer – Jag lider med dig.. Jag råder dig till att plocka över tio stycken till en början, så ser du snabbt skillnaden – och då kommer du att tycka att det är roligt att flytta de övriga 90..
    //Peter

  • NameDrive vs. andra parkeringsprogram - dnzup , lördag 25 oktober 2008 @ 14:51

    […] vs. andra parkeringsprogram Peter a k a Internet Sweden skrev f

  • NameDrive , tisdag 28 oktober 2008 @ 11:59

    […] Vem som helst som tj

  • jonas , fredag 2 januari 2009 @ 1:20

    Jag har en domäm registrerad hos loopia, men jag förstår inte hur ”parkeringen” går till, jag registrerad mig hos namedrive och nu förstår jag inte hur man ska göra? någon som kan hjälpa mig?

  • internetsweden , fredag 2 januari 2009 @ 2:52

    Hej Jonas,

    Det beror först på:
    Om du använder Loopias webbhotell eller LoopiaDNS
    Har du LoopiaDNS loggar du in som vanligt, men har du webbhotell så loggar du in med dina kontouppgifter på dns.loopia.se

    Markera ditt domännamn som du vill ändra. Klicka i vänstermenyn på Byt namnservar. Skriv in ns1.fastpark.net och ns2.fastpark.net

    Eller så kan du ”peka” domänen – klicka då på www-inställningar. Markera ”Skicka vidare till extern URL”
    och spm Mål skriver du http://www.ndparking.com/dindomän.tld

    Detta förutsätter att du lagt till domänen i ditt konto hos Namedrive.

    Lycka till – hoppas att det hjälpte.

    //Peter

  • jonas , fredag 2 januari 2009 @ 16:33

    Tack så mcyket för hjälpen! har inte så stor datorvana, men det var verkligen till stor hjälp!

  • mylla , fredag 19 februari 2010 @ 18:09

    Har provat namedrive nu i en vecka och är jävligt nöjd…….42kr många bäckar små.

    Tack för tipset

  • internetsweden , onsdag 24 februari 2010 @ 14:38

    Hej Jonas,

    Det beror först på:
    Om du använder Loopias webbhotell eller LoopiaDNS
    Har du LoopiaDNS loggar du in som vanligt, men har du webbhotell så loggar du in med dina kontouppgifter på dns.loopia.se

    Markera ditt domännamn som du vill ändra. Klicka i vänstermenyn på Byt namnservar. Skriv in ns1.fastpark.net och ns2.fastpark.net

    Eller så kan du ”peka” domänen – klicka då på www-inställningar. Markera ”Skicka vidare till extern URL”
    och spm Mål skriver du http://www.ndparking.com/dindomän.tld

    Detta förutsätter att du lagt till domänen i ditt konto hos Namedrive.

    Lycka till – hoppas att det hjälpte.

    //Peter

  • Bjarnen , söndag 21 mars 2010 @ 8:57

    Hej Peter, är du fortfarande nöjd med Namedrive för svenska domäner nu när det gått 1 år sedan du skrev artikeln?

  • nYpARKERAD , söndag 3 oktober 2010 @ 7:02

    Gammal artikel i den här världen redan 🙂 SEDO har idag både templates, bilder och man kan både välja layout och keywords.

  • Internet Sweden , söndag 3 oktober 2010 @ 10:20

    @nYpARKERAD – inte för att det berör mig längre, men strax efter artikeln skrevs för drygt 2 år sedan så införde SEDO ett antal optioner kring teman – tror det var 6 alternativ då.

    Men oavsett kosmetiska attribut man kan smycka sin parkeringssida med, så kvarstår det absolut viktigaste – SEDO´s adfeed är inte optimerad för Svenska besökare.

    Och jag inbillar mig att det är mest betydelsefullt för kunderna..

    //Peter

  • Peter Tudt , tisdag 1 mars 2011 @ 22:21

    Det verkar som om jag är lite sen i svengarna… förmodar att namedrive fortfarande gäller.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *