Vill bara lämna ett tips om en kvinna som ringer på fjäderfä
annonser. En liten blänkare i tidningen kan kanske varna andra för
bedragerskan.
Hon uppger sig vara ifrån Skansen och vill köpa utannonserade höns mm. och
behöver transporthjälp till Sthm av de beställda fjäderfäna. Bet. utlovas
vid leverans. För att ”underlätta” leveransen möter ett ombud upp längs
vägen och tar emot djuren. Men, ombudet har missuppfattat att han/hon ska
betala, så köparen rings upp och säljaren får förfrågan om swich
överföring är OK. Hon verkar mycket seriös och det är lätt att bli lurad.
Och lurad blir man för några pengar får aldrig säljaren. Kvinnan, en
Annika Lindh, visar sig nämligen driva en djurförmedling i Mälsta och
djuren överförs snabbt till nya köpare. De bedragna säljarna tvingas
därmed driva ett civilrättsligt mål mot kvinnan, och vinna detsamma för
att därefter kunna begära indrivning av skulden via kronofogden. En
långdragen historia som kan bli mycket kostsam för den bedragna säljaren
om målet skulle ogillas av tingsrätten. Många vågar därför inte ta den
risken för att få betalt för sina levererade fjäderfä. Detta vet kvinnan
och vågar därför fortsätta sina bedrägerier.
Vill därför varna alla Gotlänning för att göra affärer med denna
kvinna.
OBS. kvinnan visade sig ha varit tim.anställd på skansen 2004 men fått
lämna sin tjänst av skäl som Skansen inte ville uppge för min granne. Men
de bekräftade indirekt att hon inte var att lita på.
Här är en kopia på det mail min egen granne skickade till Skansen efter
att ha lurats av Skansen-kvinnan.
MVH Anders
Julin.
Hej och ursäkta mitt obehagliga ärende.
Jag bor på en liten gård Gotland.
För ett antal veckor sedan satte jag ut vårens första annons o försäljning
av en avelsgrupp kalkoner.
En kvinna som uppgav sig vara anställd hos er kontaktade mig och uppgav
att skansen var intresserad av en bronze-kalkon höna.
Då jag redan hade fått en köpare på den utannonserade avelsgruppen,erbjöd
jag henne att köpa en kalkonhöna på drygt ett år, vilket hon tackade ja
till.
Transporten till Stockholm skulle inte vara något problem då hon uppgav
sig ha bekanta på ön, vilka ofta besökte huvudstaden och kunde ta med sig
kalkonen vid nästa resa.
Bet. skulle sättas in på mitt konto efter leverans.
Efter ytterligare ett par dagar hörde hon åter av sig. Nu med förfrågan om
fler kalkonhönor och en kalkontupp.
Hon erbjöds då min finaste black rusty-tupp och ytterligare tre
bronze-kalkon hönor, vilket hon tackade ja till. Priset gjordes upp och
skulle betalas samtidigt som den första kalkonen levererades.
Vännerna på ön skulle kontakta mig för hämtning.
Dagen efter ringer kvinnan upp igen.
Hon uppger nu att vännerna inte kan hämta och att hon istället skall
undersöka andra transportmöjligheter.
Nytt samtal.
Hon ber nu mig att själv transportera samtliga fjäderfä i min bil, mot
ersättning för båttransporten samt ett antal gratisbiljetter till skansen.
Hon vill nu också köpa fler fjäderfä. Denna gång 10 st. unga blandrashöns,
samt få hjälp med transport av 3 st Gotlands tuppar ifrån en annan person
på ön.
Dessa tuppar lämnades till mig för transport av säljarna.
Vid senaste samtalet framkom också att den första kalkonhönan skulle till
ett ställe på skansen och att mottagaren var Jonas Wahlström, och att
resterande fjäderfä skulle till henne på en annan skansen avdelning.
Hur rörigt som helst.
Men, för att jag skulle slippa köra runt i Stockholm så skulle denne Jonas
Wahlström hämta upp hela gruppen söder om Nynäshamn. Han skulle kontakta
mig för närmare info.
Det gjorde han. Mycket trevlig och tydlig med att han bara skulle ha en
kalkonhöna och ville bet. denna vid leverans.
Övertygad om att detta var bergsäkert seriöst då det var personal ifrån
Skansen, bokade jag godtroget en båtbiljett med fastboende-rabatt.
1433 kr. Jag tog ledigt ifrån mitt arbete, packade alla fjäderfä och en
korg med befruktade hönsägg från olika rashöns och tog med min man till
Nynäshamn den 12 Mars.
VI träffade Jonas Wahlström på uppgjord plats, överlämnade alla de
beställda fjäderfäna och fick som överenskommet , betalt för en
kalkonhöna, samt ett antal inträdesbiljetter till skansen.
Jag trodde mig nu ha fått bekräftat att allt var helt i sin ordning och
att jag verkligen skulle få betalt för mina fjäderfä.
Men så blev det inte.
Då vi ett par timmar senare står i kön till Gotlandsbåten, ringer jag upp
kvinnan för att höra om hon fått de levererade fjäderfäna ifrån Jonas
Wahlström.
Jo, det hade hon. Men nu hade det plötsligt uppstått ett mycket stort
problem enligt kvinnan. Eftersom Jonas inte hade betalat mig kontant för
samtliga fjäderfä och transport vid leveransen, så kunde jag nu inte få
betalt.
Jag skulle ha krävt honom på betalningen för samtliga fjäderfä + transport
enligt kvinnan.
Så var inte alls uppgjort, vilket Jonas Wahström säkert kan bekräfta. Han
betalade för sin höna så som vi sagt.
Nu gick detta enl. kvinnan, tyvärr inte att lösa eftersom hon inte kunde
kräva honom på betalning i efterskott, då han inte skulle godta detta.
I problemet låg också att det nu plötsligt fanns en tredje person, en
väninna till kvinnan, som måste vara med och dela på transportkostnaden
mm. mm. mm.
En helt bisarr historia rullades upp, med den helt oskyldige Jonas
Wahlström som huvudskurk i dramat.
Enl. kvinnan var det nu omöjligt att förmå de två andra personerna att
betala sin del av kostnaden o.s.v.
Jag insåg nu att det var fråga om ett avancerat bedrägeri och att jag
skulle bli lurad på hela betalningen.
Tyvärr fick jag rätt.
Trots flera påstötningar och spec. krav på betalning har jag varken fått
betalt för mina fjäderfä eller några transportkostnader.
Då jag kontaktade polisen för att få hjälp att reda ut detta, fick jag
veta att kvinnans agerande faller under allmänt åtal, då
brottsrubriceringen blir bedrägeri i Brottsbalkens 9 kap §1 .
En anmälan har upprättats och kronofogden har kontaktats för ev. hjälp med
indrivning av utebliven betalning.
Inte roligt.
Jag har aldrig träffat på en så oärlig människa i hela mitt liv, och är
chockad över att den här personen är anställd på en så offentlig
arbetsplats som Skansen, och dessutom utger sig för att handla på uppdrag
av Skansen. Att bli bedragen via annons är inte ovanligt, men det här
övergår alla skamgränser. Och så oerhört pinsam t för Skansen när detta nu
blir offentligt genom anmälan och ev. tingsrättsförhandling.
Skäms ni över att ha en sådan anställd?
Om ni gör det så finns det hopp om mänskligheten.
Denna anställda bedragerska (om hon verkligen är anställd) heter:
Annika Lindh
Mobil: 073-593 71 71· Mobil: 070-862 75 01·
Mobil: 070-538 83 80· Adress Mälsta 614741 95 Knivsta
1 Comment