”Registret över romer i Sverige” – 5,0 dagar senare (Final cut)

Jag funderade länge på om jag verkligen skulle göra det här inlägget, men jag ser inget annat sätt för att få folk att förstå.

Det här blir det tredje och mitt sista försök att få dig som läsare att FÖRSTÅ att det är en fabulerad historia om rasism inom Skånepolisen, som inte existerar.
De tidigare inläggen jag skrivit i ämnet kan läsas här  ”Registret över romer i Sverige” och här ”Registret över romer i Sverige” – 2,0 dagar senare (extended version)

Jag har till och med i klartext skrivit: ”det går till och med att med hjälp av bra kartläggningar att förutspå händelser och därmed jobba preventivt för att förhindra brott.
Anledningen till att jag på ett krystat sätt försökt att peka lite åt rätt håll, är att jag vet att det här inlägget riskerar att vara kontraproduktivt när jag visar med hela handen – men det verkar vara den enda väg som fungerar.
Och det är INTE jag som släpat en släktträdskarta till allmänhetens kännedom tillsammans med falska budskap – det här är bara förklaringen till VARFÖR den finns och är nödvändig, såväl i omfattning som detalj.

Nu till saken – Jag rekommenderar starkt att besöka SR UR, (Utbildningsradion) som har en alldeles förträfflig temasida som heter ”Källkritik – genomskåda mediebruset
och som har till uppgift att utbilda skolungdomar i att kritiska granska mediabruset,

– För begreppet ”låter det för otroligt för att vara sant, så är det oftast det” går alldeles utmärkt att applicera på den här historien – alldeles utmärkt.

Och det är bara att konstatera att hela journalistkåren i Sverige har behov av att uppdatera sig inom detta område.
Börja läs denna artikel om hur Aftonbladet tidigare hittade på en artikel och klicka sedan på valfritt annat exempel.
http://www.ur.se/Tema/Kallkritik-genomskada-mediebruset/Nyhetsvardering/Aftonbladet-affaren

Hela den här historien med ”det etniska registret” är en hoax, eller vad jag och några bekanta till mig skulle kalla för en ”UFO-story”.
En UFO-story är när någon eller väldigt många svär på att de sett en sak och associerar det till ex. en flygande farkost innehållandes små gröna krabater, vilket också blir den allmäna uppfattningen fram till att det finns en naturlig förklaring, som till exempel ett flygplan.

Svenska Dagbladet ställde iaf en viktig fråga och fick beskedet om att anledningen till just denna analysfil, är den här enskilda händelsen där en bil dundrar in mot föraren till en annan bil (grov misshandel), samt misshandel (slag med baseballträ mot huvud) och mordförsök (mellan 1-3 skott avlossas)
http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/staffanstorp/skottlossning-vid-dopfest/

Men det handlar såklart INTE om en enskild händelse utan mängder av mycket allvarliga brott som skett under många många år. Och jag hittar följande när jag söker på väldigt banala sökbegrepp som exempelvis  ”släktfejd”, ”långvaring släktfejd” mm.

——-

Men nu kommer den största utmaningen för mig – hur ska jag på ett hobbypedagogiskt sätt få DIG att se vad jag ser?

Jo, jag får förutsätta att du med ”öppna ögon” och ”neutralt tänkande” läser resten av inlägget.

Sen räcker det med sunt förnuft – Bra, så här är det:

Den svenska polisens uppdrag är att minska brottsligheten och öka tryggheten i samhället.
Människor ska känna sig trygga där de bor och vistas.

Målen är följande:
– Färre brott ska begås.
– Fler brott ska klaras upp.
– Människor ska känna sig trygga.
– Polisen ska bli synligare.
– Förtroendet ska vårdas och stärkas.

Källa: http://www.polisen.se/Stockholms_lan/Om-polisen/Uppdrag-och-mal/

I dagligt tal skulle det kunna sammanfattas ungefär så här:
”Förhindra och beivra brott, skapa trygghet och beskydda utsatta”

Och nu vill jag att du klarsynt tänka dig in i följande:

———————————-
Händelsen som Svenska Dagbladet refererat till sker 2009 och är en dopfest.
På dopfesten ovan fanns ca 200 gäster och den samlande faktorn var ett dop.
Barn döps vanligtvis från några månader upp till runt 1 års åldern.
Tumult och misshandel har skett både inne i en festlokal och utanför, där bilar använts för att skada varandra, precis som att skjutvapen används.

Åldern på filerna ger även svar

Men SvD berättar även att det fanns ett ”register” redan 2005 och vi förutsätter att det stämmer, vilket alltså får oss att tro att en analysfil med släktträd skapats 2005 och då baserat på en eller flera förundersökningar baserade på brott 2005 eller tidigare – right? common sense!

Så då gissar vi att Skånepolisen redan 2005 har en släktträdskarta, och det är ev. samma karta 2009 och den har löpande fyllts på åtminstone till 2012, och den släktträdskarta som sedan en kortsiktigt tänkande person satt i händerna på  Dagens Nyheters Niklas Orrenius.


Niklas Orrenius som inte sin tur inte förstår vad det är, använder den logik som han har förstånd till för stunden, nämligen att det är ett rasregister över en minoritet skapad av Skånepolisen.

Rent symboliskt så är det ungefär lika välplacerat som att stoppa en Coca Cola-flaska i händerna på bushmannen Xi (i Filmen: Gudarna måste vara tokiga) eller en AK47:a i händerna på en chimpans.

Allt efter att DN publicerat, är egentligen historia – men en jävligt sorglig historia ur ett källkritiskt perspektiv och ur perspektivet objektiv granskning..

I TV-programmet Debatt häromkvällen, så stod det dessutom klart att de representanter för den aktuella registerutpekade minoriteten, som fanns på plats i studion levde i tron att det hela handlar om ett brottsregister som de finns med i.
För varför skulle vi annars finnas i ett register hos polisen?” var det någon av dem som frågade.
Och det kanske också är den allmäna bilden av den aktuella analysfilen – att det är någon typ av brottsregister..

Men som jag upprepade gånger skrivit:

Det är INTE ett register, det är INTE ett register, utan en visuell folkbokföringsfil som sannolikt polisen rekvirerat av Skatteverket.
Informationen är sedan sammanställd för att visa relationer mellan personer – Ett släktträd!
Alla individer som finns med har alltså släkt- eller annan partnerrelation till varandra.
En journalist ska naturligtvis fundera över detta och ställa sig frågan VARFÖR har polisen intresse av att veta det?

Jo, det behövs inga som helst specialkunskaper för att ta reda på resten av mitt inlägg – bara ett intresse och kunskap om att de större tidningarna i Skåne hittas på skanskan.se, sydsvenskan.se och hd.se (visst finns fler, men det är de jag använt mig av) och svaret jag hittat är att DEN ENDA ANLEDNINGEN till filen, handlar om en blodig mycket långvarig släktfejd (med mängder av begångna allvarliga brott och brottsmisstankar) mellan två släktgrenar i SAMMA SLÄKTKARTA och som alltså är släkt med varandra på långt håll.

Så låt oss göra väldigt klart med att denna fil INTE är är uppkommen pga av etnicitet, utan med anledning av flertalet allvarliga brott, filen visar hur två stridande släktgrenar förhåller sig till varandra och NATURLIGTVIS visar den flera tusen personer  som inte har ett dugg med stridigheterna att göra (men är släkt) – men det ÄR heller inget brottsregister – det är ett släktträd som används för polisen som STÖD för att kunna utföra sitt jobb: Förhindra och beivra brott, skapa trygghet och beskydda!

Och just därför blir det en pinsam ankdamm när svensk media, styrande ministrar och alla  specialister simmar runt och gör detta till en rasbiologisk hoax och göra gällande att svensk polis ska hantera detta på annat sätt än för andra kriminella grupperingar – enligt min värdegrund är det stötande och i förlängningen så skapar och göder denna typ av efterfrågade särbehandlingar utanförskap och rasism – och det är inte åt det hållet jag menar att vi ska sträva, utan att alla ska behandlas lika! 

Det handlar alltså om en släktfejd som har hållit i sig sedan åtminstone tidigt 2000-tal (även sett uppgifter om 1998) och det är den enda ”släktfejd” i Skåne av denna omfattning och slag.

Visst finns det andra släktfejder inom andra etniciteter i Sverige och i Skåne – men då ingår de inte i samma släktträd och har inte mynnat i så pass många återkommande våldsdåd!

Att polisen rekvirerat filen har NATURLIGTVIS med att göra att de vill analysera och förstå hur släkterna hänger samman, vilka individer som via blodsband och heder är fiender.
Vad är då viktigt att poängtera – detta släktträd är begärd som information MED ANLEDNING AV misstanke om grov brottslighet – och INTE pga av individers ursprung!
Alltså polisens rätt- och skyldighet.

En liten sammanfattning av vad artiklarna nedan berättar om:

Det handlar såväl om misstanke om brott av de båda ”falangerna”, men självklart också för att skydda oskyldiga från brott, som med stor sannolikhet fortsätter och riskerar att eskalera.
Det handlar i allra högsta grad om hedersrelaterat våld, där flera artiklar nedan hänvisar till att upprinnelsen till släktfejden tros vara ”ett giftermål som några i släkten uppfattar som olämpligt”.
Det förekommer barn på 14 år som ”tar på sig” skulden för 28-åringars dåd.
Som jag skrev så så är 2009 en dopfest inget hinder för släktfejden.
Misshandel, Grov misshandel, mordförsök
Flera barn har kidnappats.
Mordbränder
Det förekommer flertalet dödshot, mot vuxna, barn och hela familjer.
Även kvinnor är delaktiga i våldbrotten.
Automatvapen har använts.
Förlupna kulor har skjutits.
Bilbombsattrapper/Bombhot

Kan vi vara överens om att när Justiteminister Beatrice Ask ”ursäktar till alla romer” och Integrationsminister Erik Ullenhag ”skäms över Sverige när han läser om filen
så finns det stor anledning för oro, inte minst då detta finns att läsa om hedersrelaterat våld på regeringen.se  http://www.regeringen.se/sb/d/2593/a/156355

—-

Sökresultat i skånska tidningar, varav jag fått säkerställt att flertalet är relaterade till denna släktfejd, men det spelar mindre roll, då samtliga dessa är relaterade till släktfejder i Skåne och visar på den vilka typer av händelser som kantar dem:

2004

7 september 2004 Bröder häktade för Bårslövsdåd

”De två bröder som är misstänkta för att ligga bakom fredagskvällens blodiga dåd i Bårslöv häktades i går.
Flera personer var inblandade i bråket som av polisen betecknas som en släktfejd.”

http://hd.se/helsingborg/2004/09/07/broeder_haektade_foer/

22 september 2004 Utredning om släktfejd nerlagd

”.. som misstänktes vara inblandade i i bråket där ett sabelliknande föremål tros ha använts.”

http://hd.se/helsingborg/2004/09/22/utredning_om_slaektfejd_nerlagd/

 

2006

6 juli 2006 Släkttfejd vållade pådrag i Malmö

”knivar, machete, järnrör och expanderbara batonger”

”Fejden mellan de två släkterna har haft många dramatiska inslag. För några dagar sedan dömdes en 56-årig man till
tio års fängelse för mordförsök efter att ha skjutit ner en annan man på Möllevångstorget.
I mitten av juni blev en man beskjuten på en parkeringsplats på Rosengård”
http://hd.se/inrikes/2006/07/06/maanga_gripna_infoer_raettegaang/

 

11 juli 2006 Efterlysta barn välbehållna hemma

”De båda barn som anmälts som kidnappade i Malmö är tillbaka välbehållna i sin familj.
Anmälan om kidnappningen har koppling till en pågående släktfejd.
Fejden blossade upp igen i går då en man knivhöggs.”

”Tidigare under tisdagen hade en 22-årig man knivhuggits i en bil på Jägersrovägen i Malmö.
Några timmar senare larmades polisen till samma plats för skottlossning. Totalt åtta personer greps.”
http://hd.se/inrikes/2006/07/11/tre_gripna_slaektfejd/

 

12 juli 2006 Man misstänks för mordförsök

En man i 30-årsåldern har anhållits misstänkt för mordförsök alternativt grov misshandel.
Händelsen har enligt polisen koppling till en pågående släktfejd i Malmö.

”Enligt vad polisen fått fram handlar släktfejden om ett giftermål som några i släkten uppfattar som olämpligt.”
http://hd.se/inrikes/2006/07/12/man_misstaenks_foer_mordfoersoek/

 

24 augusti 2006 Fängelse för knivhugg i släktfejd

”En 28-åring i Malmö har dömts till 2,5 års fängelse för att i juli ha knivhuggit en 22-årig man i vad som betecknas som en pågående släktfejd.
En 14-åring hade tagit på sig skulden”

”Det som av polisen betraktas som en släktfejd har pågått länge. Flera personer har både varit häktade och dömts för olika överfallsbrott.
Polisen har haft området där familjerna bor under särskild uppsikt.”
http://hd.se/inrikes/2006/08/24/faengelse_foer_knivhugg_slaektfejd/

 

18 september 2006 Sänkt straff för skott på Möllan

Hovrätten i Malmö mildrar straffet till åtta års fängelse för skottlossningen på Möllevångstorget i mars.
I tingsrätten dömdes den 56-årige pistolskytten till tio års fängelse för mordförsöket.
http://hd.se/inrikes/2006/09/18/saenkt_straff_foer_skott_moellan/

 

2007

18 januari 2007 23 000 i skadestånd till gripna i släktfejd
”Nu får staten betala för de gripandena vårens och sommarens släktfejd.
På torsdagen beslutade justitiekanslern att en 19-åring i den del av den stridande släkten som Sydsvenskan kallar gren B ska få 23 000 kronor.”
http://www.sydsvenskan.se/malmo/23-000-i-skadestand-till-gripna-i-slaktfejd/

 

2 mars 2007 Godisbutik sattes i brand
”I natt brann det i en godisbutik i Malmö och det finns misstankar om mordbrand.
Branden förmodas ha koppling till en seglivad släktfejd som blossat upp på nytt.”
http://hd.se/inrikes/2007/03/02/godisbutik-sattes-i-brand/

 

2 mars 2007 Nya attacker i släktfejden

Den stora släktfejden i Malmö blossade upp igen med tre våldsamma attacker på torsdagen och natten mot fredagen.
Efter en knivattack på morgonen vårdas en 47-årig man med livshotande skador.
Senare på kvällen utbröt skottlossning i ett villakvarter på Fosie och i natt stacks en godisbutik i brand.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/nya-attacker-i-slaktfejden/

 

1 augusti 2007 Stort slagsmål i säkerhetssal
”Ett stort slagsmål utbröt i dag under en rättegång som berör en uppmärksammad släktfejd i Malmö. Fyra greps och en person fördes till sjukhus.
Polisen använde pepparsprej för att få slagsmålet under kontroll.”
http://hd.se/inrikes/2007/08/01/stort-slagsmaal-i-saekerhetssal/

 

24 augusti 2007 Hovrätten sänker straff i släktfejd

”Hovrätten mildrade straffet för den 16-årige pojke som stått åtalad för mordförsök på en 47-årig man i samband med en släktfejd i Malmö tidigare i år.
Däremot står domarna mot de tre andra åtalade fast.”
http://hd.se/inrikes/2007/08/24/hovraetten-saenker-straff-i/

 

2008

13 JUNI 2008 Släktfejd urartade i svärd- och pistolhot

”En trafikincident blossade upp i en släktfejd. När 27-åringen blev jagad med svärd fick han nog.
Dagen efter drog han pistol och hotade döda sina antagonister.”
http://www.skanskan.se/article/20080613/NYHETER/18497561/-/slaktfejd-urartade-i-svard–och-pistolhot

 

2009

8 april 2009 Släktfejd misstänks ligga bakom saxbråk

”En 29-årig kvinna höggs i överkroppen med en sax av en annan kvinna på Rosengård på måndagsmorgonen.”
http://www.sydsvenskan.se/malmo/slaktfejd-misstanks-ligga-bakom-saxbrak/
9 april 2009 Misstänkt ej bomb enligt poliskälla

”Malmöpolisens bombrobot avlägsnade nu på eftermiddagen ett föremål som kunde ha varit en sprängladdning under en bil på Bennets väg i Rosengård.”

”Polisen ska också gå igenom två andra bilar som är i den hotade familjens ägo. Hotet, i sin tur, tros ha sitt upphov i en långvarig och vida uppmärksammad släktfejd i Malmö.”
http://hd.se/skane/2009/04/09/misstaenkt-ej-bomb-enligt/

 

9 april 2009 Misstänkt farligt föremål under bil i Malmö

”Det fanns ingen sprängladdning under bilen på Rosengård.
Men familjen som använder bilen har blivit hotad och polisen ser hoten som allvarliga.”

http://www.sydsvenskan.se/malmo/misstankt-farligt-foremal-under-bil-i-malmo/

 

2010

26 MAJ 2010 Åtalet ogillas efter släktbråk

”Efter flera års släktfejd råkade en man i 30-års åldern och en kvinnlig släkting på hustruns sida i handgemäng.
Åtalet om misshandel har dock ogillats av tingsrätten eftersom varken mannens eller kvinnans berättelse anses som trovärdiga.”
http://www.skanskan.se/article/20100526/ESLOV/705269815/-/atalet-ogillas-efter-slaktbrak

 

Publicerad 2 november 2010 Släktfejd bakom skottlossning

”Två personer blir beskjutna (troligtvis) med automatvapen”

Här kan man även läsa:
Släktstriden började i mars 2006

• De två släktgrenarna är släkt på långt håll.
• Under flera år har de varit osams, men i mars 2006 utbröt våldsamheter.
• Efter bråk och en sammandrabbning på Claesgatan sköts en 30-årig man några dagar senare vid Möllevångstorget.
• En tillfällig fred slöts under sommaren, men i oktober 2006 blossade striden upp igen med skottlossning vid Triangeln.

Oklart varför släkten bråkar
Orsaken till släktfejden är något oklar – både för polisen och enligt vad de inblandade har berättat för Sydsvenskan.
Gren B beskyller gren A för maffiaverksamhet mot andra släktingars butiker.
Enligt gren A är det istället oönskade giftermål mellan grenarna som ligger bakom osämjan.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/slaktfejd-bakom-skottlossning/

 

om samma händelse

2 november 2010 Två häktade för Malmöskott

De misstänkts för att ha avlossat mellan tio och femton automatskott från en bil mot två andra män, 26 och 37 år gamla
http://hd.se/skane/2010/11/02/slaktfejd-bakom-gardagens/

 

2 november 2010 Seg släktfejd hotar blossa upp igen

Samtliga fem inblandade, angripare som angripna, tillhör samma släkt men två konkurrerande falanger.
Släktfejden kulminerade för några år sedan i en serie fall av grov misshandel och skjutningar, men har sedan dess präglats av ett slags spänd vapenvila.

Nu fruktar polisen att släktkriget ska blossa upp igen.
http://hd.se/skane/2010/11/02/seg-slaktfejd-hotar-blossa-upp/

 

2 november 2010 Oro efter skottet mot arbetsplatsen

”Ett skotthål i ett av fönstren mot gatuplanet.
Polisen säger att det handlar om en förlupen kula från den så kallade släktfejden.”
http://www.sydsvenskan.se/malmo/oro-efter-skottet-mot-arbetsplatsen/

 

23 DECEMBER 2010 Skottdrama kopplas till omtalad släktfejd

”Bröderna lade först inte märke till den mörka Volvon som sakta rullade mot dem. Några sekunder senare viner kulorna runt deras huvuden.
– Vi var bara millimeter från att träffas, berättar den ene brodern i förhör.”
http://www.skanskan.se/article/20101223/MALMO/712239927/-/skottdrama-kopplas-till-omtalad-slaktfejd

2011

23 mars 2011 Dömd Möllevångsskytt nekas nåd

En Malmöman i sextioårsåldern som deltog i en släktfejd dömdes 2006 av hovrätten till 8 års fängelse för ett uppmärksammat mordförsök vid Möllevångstorget.
Han hade skjutit fem skott mot en man i en annan släkt.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/domd-mollevangsskytt-nekas-nad/

 

26 SEPTEMBER 2011 Omtalad släktfejd orsaken till bråk

”Det var den omtalade släktfejden som ledde till bråket där polisen tvingades skjuta en 33-åring i benet.
– Jag trodde de hade grävt ner stridsyxan, men de har visst grävt upp den igen, säger Göran Holmgren, biträdande närpolischef i Rosengård.”
http://www.skanskan.se/article/20110926/MALMO/110929797/-/omtalad-slaktfejd-orsaken-till-brak
29 SEPTEMBER 2011 Flera inblandade i släktfejd

”När släktfejden i Rosengård blossade upp på nytt sköt polisen skarpt. Nu sitter sex personer häktade, misstänkta för bland annat grov misshandel.”

”Vad som fick släktfejden att blossa upp igen efter en tids lugn är oklart. Men det har spekulerats i att en skilsmässa inom släkten upprört många.”
http://www.skanskan.se/article/20110929/MALMO/709299773/-/flera-inblandade-i-slaktfejd

 

2012

18 AUGUSTI 2012 200 personer i släktfejd

”I tumultet var båda sidorna beväpnade med plankor, flaskor, knivar och andra tillhyggen. ”
http://www.skanskan.se/article/20120818/MALMO/708189965/-/200-personer-i-slaktfejd

 

8 OKTOBER 2012 Ljög om misshandel och kidnappning

Kidnappningen och misshandeln av den 19-åriga kvinnan höll på att få den så kallade släktfejden att blossa upp igen.
Men så visade det sig att kvinnan hittat på allting – för att få exmaken bakom lås och bom.
http://www.skanskan.se/article/20121008/MALMO/710089931/-/ljog-om-misshandel-och-kidnappning
6 november 2012 Fyra anhållna efter storbråk på Fredriksdal

Under tisdagen inleddes förhör med tre av de fyra män som greps av polis i bostadsområdet på Fredriksdal på måndagskvällen.
Fyra män är anhållna och minst två av dem är misstänkta för grov misshandel och mordförsök.

Männen är 20,21, 29 och 47 år gamla och misstänktes då för mordförsök och misshandel.
29-åringen och 21-åringen anhölls på tisdagseftermiddagen på samma grunder och senare anhölls även 20-åringen och 47-åringen.
http://hd.se/helsingborg/2012/11/06/en-allvarligt-skadad-efter-brak/
12 DECEMBER 2012 Gömde pistol bakom ugnen

När polisen stoppade 28-åringen uppstod misstanke om narkotikabrott. Vid husrannsakan påträffades sedan en skarpladdad pistol.
28-åringen har tidigare stått åtalad för en av de många skjutningarna som kopplas till den så kallade släktfejden.
Men tingsrätten friade honom för det brottet i början av 2011.
http://www.skanskan.se/article/20121212/MALMO/712129927/-/gomde-pistol-bakom-ugnen

—————————————–

Nu bör du kunna se denna släktträdsfil för vad den egentligen är.

Jag menar att den oro och oförrätt som detta skapat för hela minoriteten Romer i Sverige, helt och hållet kan tillskrivas Niklas Orrenius och Dagens Nyheter – och inte Polisen i Skåne.

Tack för mig.

Related Articles

34 Comments

Avarage Rating:
  • 0 / 10
  • […] ”Registret över romer i Sverige” – 5,0 dagar senare (Final cut) […]

  • […] ”Registret över romer i Sverige” – 5,0 dagar senare (Final cut) […]

  • Peter Landin , söndag 29 september 2013 @ 5:50

    Tack för bra läsning!
    Jag ser inte riktigt problematiken i att föra register över människor för att vi ska kunna få ett säkrare samhälle och att polisen skall kunna klara upp mer brott. Det är inte frågan om någon rasism, det är frågan om ”REALISM”, inget annat.

    Jag ser inga som helst problem med att föra register över folk, har man ”rent mjöl i påsen” så är det väl inget att diskutera överhuvud taget!?!!

  • ove , söndag 29 september 2013 @ 9:57

    Varför inte kartlägga alla poliser och deras släktförhållanden,vänskaper mm och lägga detta i ett register? Det har bevisligen funnits bankrånare,pedofiler mm bland poliser. Tänker på söderhamn och sedan en viss polischef. Även poliser ska väl utredas för brott och riktig underättelse måste fungera mot dem med? Sedan kan man kolla upp om kontakter mellan poliser och förhöra alla. Som polis skäms jag idag att vissa poliser här på krim i malmö ljuger och har liten respekt för regler och lagar. Man tänjer på gränser för man vet man kommer undan. När jag tog upp en kriminspektör till min chef och påtalade att han gått över gränsen för vad vi lagligen får göra så fick jag som svar- man måste knäcka några ägg för att göra en omelett. Vi gillar inte att man går emot oss och vi har koll på dig. Ett hot m.a.o hade pressen vetat vad vi poliser gör så hade halva polishuset varit tomt

  • Joel , söndag 29 september 2013 @ 10:26

    Förlåt att jag inte orkade läsa allt, men jag har frågor. I Riksarkivet i Stockholm finns det faktiska filer som registrerar Romer med Z, halvZ och så vidare… Vad bedömer du är syftet med det registret?
    ”färre brott ska begås, fler brott ska uppklaras”
    Idag begås väldigt mycket brott och polisen har aldrig varit så dålig på att klara upp brott som idag. Hur går tankarna här? Mål är bra att ha, men något måste ju göras på fel sätt då man backar i statistiken?
    ”folk ska känna sig trygga”’
    Skitsnack uppstår där skitsnack kan uppstå. Om den samlade bilden av polisen, en bild dom själva bestämmer hur dom ska framställa, hade varit positiv och trygg, så hade ju dessa anklagelser inte tagit fäste. Men nu är förtroendet så skadat att, som du säger det att detta bara är fabricerat av DN, ändå så tror alla på det? Det handlar ju inte bara om att man tror på media, utan att man faktiskt uttrycker en stark misstro till hela Polismyndigheten. Det är ett större och allvarligare problem. Vad gör man åt det?

  • Internet Sweden | Peter Forsman , söndag 29 september 2013 @ 11:36

    Hej Ove,
    Jag blir först helst mållös av din osaklighet, men ska göra mitt bästa.
    Att peka på en yrkesgrupp som Polisen, med motiveringen att ”titta på oss då..” i detta specifika debattämne som rör en hoax av rasregister, känns för mig så huvudlöst och osakligt och det känns på allvar som att du har anledning att fundera på ditt yrkesval.

    Jag vet inte vad du förväntar dig för typ av svar från mig, men det faller sig ganska rimligt att typ av brott, omfattning mm såklart avgör prioritering de resurser som läggs på varje brott och utredning.
    Dessa bedömningar sker av polis och åklagare – INTE av mig. Bedöms en kartläggning vara av värde för en brottsutredning, så är det rimligt att det sker.

    Det är såklart helt omöjligt för utomstående att ha en åsikt om händelsen du refererar till där du lägger fram en subjektivt bedömning om en kollega som du tycker har gått över gränsen – och kom igen.. det måste väl även du fatta?
    Eller menar du att vi som är helt oinsatta ska ha en åsikt om att du har rätt, och att kollegan och chefen är olagliga?
    Det hela känns så oseriöst och plumpt framlagt här, att jag hoppas att du överväger första stycket noga.

    Min åsikt framgår väl ganska tydligt i mitt inlägg: ”att vi alla ska behandlas lika”.

    Peter Forsman | internetsweden.se | varningskollen.se

  • Per Skrylle , söndag 29 september 2013 @ 12:18

    Hej Peter!

    Först vill jag tacka för en tydlig och klar information om detta känsliga ämne. Dina texter med källhänvisning ger för mig en bild av hur Polisen arbetar med underrättelseinformation.
    I Sverige är allt som tangerar eller kommer i närheten av etnicitet ett minfält. Man får röra sig väldigt försiktigt (eller politiskt korrekt) och trampar man ”fel” så blir det en explosion i form av ett hysteriskt mediadrev.
    När jag fick höra och läsa om detta register och hur det hanteras i ”gammelmedia” förstod jag att det låg en hund begraven. Jag litar inte på svensk media.
    Svenska media blir lätt hysterisk och glömmer då eller undanhåller ibland viktig information eller fakta. Oavsett om det gäller kvällstidningar, dagstidningar eller veckotidningar så är Svensk media ofta snabba och sensationslystna. Ofta vinklar de sin artiklar endast ett håll.
    Den enda person som jag har känt förtroende för och som har gett en vettig förklaring i detta ärende är Peter Springare. Och nu även du.
    Ett agerande av myndighetspersoner i en sådan situation, som denna, borde vara att först ta reda på vilka regler som gäller (eller friska upp minnet) och kontrollera uppgifterna med sina medarbetare. Detta för att själv skapa sig en egen bild och inte förlita sig på medias uppgifter. Därefter kan man göra mer sansade uttalanden.
    Frågan är, som du antyder, om inte hela denna historia i slutändan kommer att missgynna/misskreditera den berörda gruppen?

  • Internet Sweden | Peter Forsman , söndag 29 september 2013 @ 12:40

    Hej Joel,

    Jag övervägde första att kalla dig imbecill, men sen kom jag på att det knappast skulle göra någon skillnad för en person som inte orkar läsa ett helt inlägg, men ändå ska kommentera innehållet *suck*.

    Vad gäller registret i Stockholm som förts av Socialtjänsten i Stockholm under decennier, och som sedan 50-talet fram till 1996 dedikerat jobbat för att stötta romer i Stockholm extra.
    Tror du att alla de människor som fick ta del av de extra resurserna, såg sig utsatta för orättfärdigheter?
    – Svenska myndigheter erkände inte romer som en officiell svensk minoritet förrän 1999.
    – Svenska personuppgiftslagen kom till först 1998.
    – Så sent som i veckans debattprogram SVT Debatt, berättar även en representant för minoriteten att ”Vi kallades för [Z-ordet] då” och de kallas romer idag.
    – På 50-talet var heller inte Stockholms socialförvaltning datoriserad – och fan vet om de var det 1996 när denna extrasatsning avslutades. Men ger förklaring till ett register i pappersform.

    Oavsett så förstår jag inte problemet med en speciell extra resurs som jobbar för att hjälpa och stötta romer som på den tiden kallades ”Z-ordet”.
    Socialförvaltningar som i alla tider registerfört sitt arbete och sina klienter.
    Att benämna dem som Z, halv Z och icke-Z blir därmed heller inte speciellt märkligt för en sån sektion.
    (och glöm nu bort att du tittar med 2013-års ögon och hur vi ser på detta idag och istället att PuL som förbjuder detta kom EFTER att denna sektion stängts)


    Men då du tar upp detta här, så får jag känslan av att du insinuerar att Stockholms Socialtjänst och Polisen i Skåne har ett fram till nu hemligt informationssamarbete.
    Kan vi vara överens om att det skulle vara något av en högoddsare?

    Polisen är duktiga på att klara upp vissa brottstyper, för andra så är de förbättringsbara – det är korrekt!
    Ja här är vi faktiskt överens; du, jag, polisledningen och Justitieministern – något måste göras och det sker förändringar mest hela tiden.
    Däremot saknas helt eller delvis de resurser som polisverksamheten behöver i Sverige idag, för att uppnå de uppsatta resultaten och det är ett stort problem – det går inte bara som departementet och RPS att utkräva resultat, utan att tillföra resurser.

    En stygg liknelse kan vara följande:
    Mycket utredningsarbete blir nerlagt för att grövre brott behöver prioriteras – det är symboliskt som en akutmottagning på ett sjukhus, där en läkare behöver överge en undersökning av en patient med knäskada för en akutpatient med skottskada i buken och så kommer en till osv. När allt sedan lugnat ner sig och läkaren återgår till nedprioriterade patienter, så har det gått så lång tid att skadorna inte är behandlingsbara längre, utan bara amputering kvarstår..

    Den största förändringen kommer 1/1 2015 då 21 myndigheter blir en enda.
    Men svensk polis är idag (generellt) utbildade för ”analoga” brottstyper, medan (digitala) brottstyper ökar markant, därför startades NBC, Nationellt BedrägeriCenter inom polisen i september i år.

    Men jag håller absolut med dig om att bilden av polisens arbete är OCH BÖR VARA hårt bevakat och till och med ifrågasatt.
    Mycket görs bra, men ännu mer kan göras bättre inom polisen idag, anser jag.
    Men för det krävs mer resurser (eller så behöver NOLG 10-dubblas) – och det är inte polisen som ska få smisk för bristande resurser – det är ansvarig minister, departement och sittande regering.

    Peter Forsman | internetsweden.se | varningskollen.se

  • Internet Sweden | Peter Forsman , söndag 29 september 2013 @ 12:59

    Hej Per,

    Precis som inom poliskåren, så inhyser journalistkåren individer som gör ogenomtänkta saker och mer eller mindre lämpade för yrkesutövningen, men så är det inom alla yrkeskategorier.
    Men av den orsaken ogillar jag att prata i termer som ”gammelmedia”.

    Precis som du uppskattar jag verkligen Peter Springare i den här debatten, men jag misstänker även att det finns ett antal vid Skånepolisen som hade haft lust att berätta lite mer än vad sekretessen och nypålagda munkavel tillåter.

    Jag anser att den här historien visar vilken oerhörd kraft media har på opinionen och att de (i detta fall DN) inte tar sitt samhällsansvar på allvar, genom att sprida oseriösa hoaxer som riskerar att få betydande konsekvenser för samhället i övrigt och för minoriteten ifråga specifikt.

    Peter Forsman | internetsweden.se | varningskollen.se

  • Niklas , söndag 29 september 2013 @ 16:50

    Det mesta i din artikel ser vid en första anblick ut att vara rätt men tyvärr håller det inte för en närmare granskning. Oavsett vad en Komissarie väljer att kalla en fil med personuppgifter för så är det ett register. Oavsett vilka taffliga undanförklaringar man sedan kommer med angående urvalet till registret så är det lik förbannat olagligt att registrera människor på grund av deras etnicitet.
    Det finns verktyg som inte är tillgängliga för polisen. Så är det bara. Ifrågavarande register hade kanske inte hamnat i tidningen om det inte märkts m Z? Något för fler normalbegåvade kriminalare att fundera på?

  • Internet Sweden | Peter Forsman , söndag 29 september 2013 @ 17:15

    Hehe – näe jag orkar inte..

    Har du varit verklighetsfrånvänd den senaste veckan?
    Det ÄR INTE ETT REGISTER BASERAT PÅ ETNICITET och DET ÄR INTE ENS SÖKBART UTIFRÅN ETNICITET.

    Snälla du, läs om alla tre inläggen igen och återkom sedan till kommentarsfältet!

    Peter Forsman | internetsweden.se | varningskollen.se

  • Sälungen , söndag 29 september 2013 @ 18:02

    Vad någon har lämnat ut till Niklas Orren-ius är en analysfil. Filen är ett chart gjort i programmet Analyst’s Notebook 6 och är ett släktträd. Det räcker med folkbokföringen (som finns tillgänglig för Polisen via PPA, Polisens Person- och Adressregister) för att göra det. Filen i sig ligger sedan i en SU, en Särskild Undersökning (att det är så syns i DN:s skärmdumpar). Då är filen underrättelsematerial och sekretessbelagd. Att Skånepolisen inte vågar inleda förundersökning mot den okände som lämnat ut filen är obegripligt och fegt. Vad man får lägga i en SU regleras av Polisdatalagen, inget annat. Filen är inte att betrakta som ett register och är inte gjord efter etnicitet. Det faller på sin egen orimlighet. Hur skulle den kunna vara det? ETNICITET REGISTRERAS INTE NÅGONSTANS I SVERIGE!

    Hela soppan bygger på två delar. Den första är DN:s oansvariga och usla journalistik, en oduglig journalist, Rikspolischefens och ministrarnas feghet och en massa politiskt korrekta fjantar som ser en chans att synas och höras. För att göra det måste de givetvis ta till ett högre tonläge än någon annan. Rekordet tas nog av en dåre på SVT Debatt men givetvis duggar nazireferenserna tätt. Debatten har en inneboende dynamik och kan bäst liknas vid en lavin både till skeende och resultat.

    Den andra delen är människor som faktiskt tror på det de läser i tidningarna men inte har någon egen kunskap om det de läser. Man ska aldrig, ALDRIG, tro på svenska journalister. De förtjänar inte att bli trodda. Hur många tror inte fortfarande på att Carema vägde blöjor för att spara pengar?

    Polisen har trots allt mer än dubbelt så högt förtroende mot vad journalister har. Det finns mycket goda skäl till det.

  • Niklas , söndag 29 september 2013 @ 19:58

    Det har ingen betydelse vad man väljer att kalla ett material som man sparar samlat. Det är ett register oavsett. Mappen som filen sparats i hette ’Z’. Det tillsammans med innehållet gör det väldigt tydligt vad det handlar om för ett register.
    Att ett register råkar innehålla uppgifter om individer med en viss etnicitet är inga konstigheter. Men när man sparar allt material i en mapp benämnd med just den etniciteten då blir det problem. Något borde ITjournalister och poliser borde ha koll på. Eller?

  • Internet Sweden | Peter Forsman , söndag 29 september 2013 @ 20:14

    Min enda kommentar till det är att JAG har mappar benämnda som ”Z” – flera stycken dessutom!

    Jag inbillar mig faktiskt att sakfrågan är en helt annan..

    Peter Forsman | internetsweden.se | varningskollen.se

  • Niklas , söndag 29 september 2013 @ 20:29

    Det är väl just vad folk inbillar sig som är problemet i det här fallet. Eller hur? Romer inbillar sig att de är förföljda. Poliser inbillar sig att det är synd om dom för att det finns gränser för hur de får uppföra sig. Vissa svenskar inbillar sig på fullaste allvar att de är utsatta på grund av sin etnicitet. Journalister (IT eller annorledes) inbillar sig att just de sitter inne med den rätta förståelsen för hur vårt rättssystemet egentligen fungerar. Själv kommer jag ständigt på mig själv med att inbilla mig att det jag försöker bidra med i de här debatterna skulle kunna få någon av de ovannämnda att ta ett djupt andetag och hia sig lite…

  • B-E Johansson , söndag 29 september 2013 @ 21:11

    Fortfarande är inte Orrenius och DN:s agenda bakom ”avslöjandet” klarlagd. Om syfte var en vecka i rampljuset, så var ju aktionen lyckad. Jag misstänker att Orrenius motvilja mot SD:s åsikter – främlingfientlighet (källa: Wikipedia) – kan ha varit en personlig drivkraft; att avslöja detsamma inom skånepolisen. Stor skam att han ignorerade konsekvenserna för romerna själva.

  • Internet Sweden | Peter Forsman , söndag 29 september 2013 @ 21:33

    Hej B-E,

    Jag har inte någon som helst uppfattning kring det och vill heller inte spekulera i dolda agendor.
    Vad mig anbelangar så var det en hemlig underrättelsefil som fick fötter och hamnade i Niklas händer och som gjorde vad han fann lämpligast att göra med den.

    Peter Forsman | internetsweden.se | varningskollen.se

  • Internet Sweden | Peter Forsman , söndag 29 september 2013 @ 21:37

    Hej igen Niklas,

    Okej, om du besinnar dig lite så var det ingen mapp som hette ”Z”, det var istället en server som hette ”X” (som enligt din betydelselogik, då borde innebära att den är fd och inte längre existerar, eller?). Den aktuella mappen hette ”Kringresande” och har förklarats av polisen vid ett flertal gånger som ”Kringresande i brott”.
    Och för sakens skull så är jag inte IT-journalist, som jag får intrycket av att du fått för dig..
    Om du har intresse av mig, så kan du läsa in dig här: https://www.internetsweden.se/las-mer-om-internet-sweden

    Peter Forsman | internetsweden.se | varningskollen.se

  • Joel , måndag 30 september 2013 @ 11:05

    Hej!

    Jag vet att jag ÄR en imbecill som kommenterar utan att ha läst allt, men uppskattar enormt att du inte kallar mig det 😉

    Jag måste säga att jag är så kluven inför detta.

    Det du hänvisar till är att lagstiftningar och andra saker som finns idag, men som inte fanns då, och därför ska detta på nåt sätt vara godtagbart att det hänt.
    Har några polisvänner som även hänvisar till att register för att ” hålla koll på” inte är av ondo osv…

    Utan att försöka blanda in min 2013-syn på detta, så vill jag ändå hävda att detta är åtminstone borderline farligt. Jag ska förklara min synpunkt.

    Sverige var först i världen med ett rasbiologiskt institut i Uppsala 1921. http://sv.wikipedia.org/wiki/Rasbiologi
    ”Riksdagens båda kammare ansåg att ett rasbiologiskt institut skulle skydda mot inre fiender; defekta, asociala, abnorma och brottsliga människor.” Citatet är alltså från Wikipedia och inte från själva kamrarna!
    Men om det stämmer är ju detta oerhört farligt, skulle jag vilja påstå. Det som senare händer är att Hitler tar detta och vill vidareutveckla teorierna.

    Jag säger INTE att polisen är rasister. Jag säger INTE ens att register är rasistiska. Det jag säger är att vi vet inte var detta slutar, och vi kan inte se vad våra egna handlingar leder till. Om man visste att det Rasbiologiska Institutet skulle leda till (indirekt men ändå) judars, homosexuellas, svartas, andra rasers än den vita, förföljelse, så tror jag att man hade tänkt om (*hoppas och tror).
    Men jag vet inte… Det jag vet är att alla tidningar har rubriksättningar som ibland blir till rena lögner, men att fakta är viktigt. Det jag vet är att människor, nu och då, är kapabla till hemska tankar och gärningar. Oavsett var ondskan börjar eller slutar, så finns den där. Hela den här grejen är inte av godo, och därför måste vi reagera starkt mot det. Sen om syftet var ädelt eller inte, så är en stark motreaktion sund i sig.

    Men jag håller med om att tidningar ibland är osunda… Men inte att denna diskussion är det…

    Förlåt att jag inte är lika insatt som du i detta ämnet och att mina källor är Wikipedia. Men jag uppskattar enormt att du tar dig tid för detta! Det är sjukt viktigt oavsett var vi står!

    Allt gott

  • Internet Sweden | Peter Forsman , måndag 30 september 2013 @ 11:26

    Hej igen Joel,

    😉 hmm, hoppas att du orkat läsa igenom hela texten/texterna nu..

    Jag däremot är inte alls kluven – min åsikt gällande register baserat på etnicitet får bara inte förekomma – det är olagligt och något en statlig myndighet inte ska eller får syssla med.
    Analysfiler baserat på brott (i detta fall släktfejd) gör filens omfattning komplicerad, men alltså inte baserad på etnicitet.

    Men jag vill också säga att jag TROR att det finns rasism inom polisen, och jag TROR att det är naivt att förneka det. Men den rasismen handlar om enskilda individer eller i värsta fall små grupperingar.
    Här skulle det handla om ca 70 personer (även viss geografisk spridning) som haft tillträde till denna fil, som i sin tur funnits i kanske 10 års tid – men dessa 70 inte reagerat på att filen skulle varit olaglig?
    Saken är ju att det inte ens har kunnat utläsas etnicitet av filen och således har den inte varit sökbar utifrån etnicitet, så där anser jag att de rasbiologiska argumenten sätter krokben på sig självt.

    MEN diskussionen är naturligtvis viktig, men den får då inte föras fram med floskler och ”heta” rubriksättningar, för då tappar den helt i trovärdighet och behöver anses vara osaklig och oseriös – som i detta fall (min åsikt).

    Jag gissar att vi alla får veta svar inom kort.

    Peter Forsman | internetsweden.se | varningskollen.se

  • Joel , måndag 30 september 2013 @ 15:24

    Hej Peter!

    Tack för bra svar!

    På det sättet du skriver är inte jag heller kluven, mer när det gäller utifall polisen i detta fall varit medvetna eller inte i sin registrering. Att det är/borde vara olagligt är ofrånkomligt. Men det som jag kan känna en oro i är att jag tror att det finns fler ”register” inom statliga instanser…

    Men det är viktigt att bloggar och åsikter kommer fram! Keep up the good fight! 🙂

    Höres på ett inlägg i framtiden (då ska jag ha läst igenom allt iaf ;))

    Mvh Joel

  • Internet Sweden | Peter Forsman , måndag 30 september 2013 @ 15:54

    Tack själv Joel,

    Ja, där delar vi som sagt inte uppfattning eftersom jag menar att det är en fullt tillåten analysfil som det är frågan om dvs att polisen har lagstöd för den.
    Och det finns motsvarande information hos andra statliga instanser – mja som jag påpekat så sitter SKV på all folkbokföring sedan ca 1970, så det torde vara en rimlig bedömning du gör 😉

    Vi höres!

    Peter Forsman | internetsweden.se | varningskollen.se

  • Anders , måndag 30 september 2013 @ 18:55

    Om det är som du säger, varför kunde inte polisen säg det från början? Alla hade förstått. Istället virrar man in sig i undanflykter.

  • Media som åklagare och domare | No size fits all , måndag 30 september 2013 @ 19:15

    […] En anledning skulle kunna vara en långvarig och våldsam fejd mellan två släktgrenar. Peter Forsman […]

  • Ian Fadder , måndag 30 september 2013 @ 19:59

    I sammahanget mkt läsvärt från
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    [Censurerat, se nedan förklaring]

  • Internet Sweden | Peter Forsman , måndag 30 september 2013 @ 22:37

    Hej Ian Fadder,
    Jag har gjort tydligt att jag inte har för avsikt att låta internetsweden.se bli ett bollplank för högerextrema åsikter.

    Krönikan du hänvisar till har förvisso ett fåtal sakliga poänger, men då krönikan i sin helhet genomsyras av budskap om dolda agendor, personangrepp och en med en tydlig invandrarfientlig underton som jag inte alls uppskattar eller vill bli del av, så får den krönikan spridas på andra platser än från internetsweden.se.

    Jag respekterar din/era rättigheter att framföra och sprida era åsikter – det betyder inte att accepterar eller sympatiserar med åsikterna eller har för avsikt att verka som en plattform för att sprida dem – respektera det!

    Peter Forsman | internetsweden.se | varningskollen.se

  • Internet Sweden | Peter Forsman , måndag 30 september 2013 @ 23:04

    Det hade de nog gjort om de hade fått chansen, men risken var ju då att scoop-värdet skulle försvinna..

    Källa: http://www.dagensmedia.se/nyheter/pr/article3772235.ece

    Peter Forsman | internetsweden.se | varningskollen.se

  • Per Skrylle , tisdag 1 oktober 2013 @ 11:34

    Hej Peter!
    Läste i media att 12 Romska organisationer har varit på besök hos Justitieministern och bl a krävt skadestånd på 250 000 kr per person som finns i ”registret”.
    Frågan är mot vem skall egentligen kravet riktas? Mot DN eller Polisen?
    Polisen har vad jag har förstått inte gått ut med namn på de som finns i registret.
    Det är ju DN som har offentliggjort dessa uppgifter, så tillvida att Romer har kunnat kontakta DN och frågat om de ingår i registret eller ej.
    En annan detalj som jag undrar över den eller de polismän som har läckt eller sålt uppgifter till DN kommer de att läcka eller sälja fler uppgifter? Då även uppgifter från andra register?
    Ovanstående är frågor som jag och min omgivning ställer.
    Har du några tankar om detta?
    /Per Skrylle

  • Internet Sweden | Peter Forsman , tisdag 1 oktober 2013 @ 15:08

    Hej Per,
    Jag tror att vi alla gör bäst i att invänta svar om det överhuvudtaget skett skett något brott, brist i hantering, tjänstefel, försummelse osv. innan det finns skäl att ens ta upp detta till diskussion.
    Samma sak gäller för vad som gäller läckaget av filen – det finns såvitt jag känner till inte något fastställt OM det är en eller flera poliser som ligger bakom läckan – filen har varit nåbar för fler myndigheter än polisen enligt vad jag erfar. Sedan skulle jag (om jag skulle varit utredare av detta) även velat undanröja misstankar om att tillgång kan ha skett utifrån in (med valida user/psw eller brute force).

    Jag vill alltså inte spekulera i hur det gått till och av vem, utan det finns obesvarade frågor vars svar är helt avgörande för dina frågeställningar bör besvaras.
    Innan svaren kommit avvaktar jag att ha publika tankar om det.

    Peter Forsman | internetsweden.se | varningskollen.se

  • Per Skrylle , tisdag 1 oktober 2013 @ 21:37

    Ja, du har rätt. Det är klokt att avvakta utredningen. Låt medias hysteri fortgå så länge.
    /Per Skrylle

  • […] bloggen internetsweden.se hämtare vi ett ganska så uttömmande svar angående det överdrivet omskrivna så kallade […]

  • Per Skrylle , tisdag 8 oktober 2013 @ 19:02

    Hej Peter!

    En artikel från en polis som har en del erfarenhet från kringresande brottslighet.
    Denna polis räknar upp ett flertal konkreta omständigheter som är anledning till att ett underrättelsematerial sammanställs.

    Artikeln börjar med:

    ”Vill vi ha en effektiv polis?

    Uppgiften att kartlägga brottslighet är alltså inget som enskilda poliser själva hittat på utan en medveten storsatsning. En på högsta nivå beslutad metodik för att göra svensk polis effektivare. Det skriver Thomas Agnevik, polisinspektör.”

    Resten av artikeln finns på http://www.nt.se/debatt/default.aspx?articleid=8838361#fank8843251

    /Med vänlig hälsning Per

  • Anders Svensson , onsdag 6 november 2013 @ 16:58

    intressant läsning i höst mörkret.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *