Sedan september 2017 har det anmälts fler bedrägerier till Polisen än motsvarande månad året innan.
Och om vi endast ser till de 7 första månaderna 2018 så håller trenden i sig och visar ackumelerat en 25% ökning av anmälningar jämfört med samma period 2017.
Under Juli 2018 så anmäldes 20 536 bedrägerier till Polisen, vilket är 4 260 fler än Juli 2017 och är en ökning på 26% för Juli.
Källa: https://www.bra.se/statistik/kriminalstatistik/anmalda-brott.html Välj: Tabeller – Preliminär statistik -> Juli 2018 + Hela landet
Oj det var många anmälningar utan att tänka vidare och är på väg att surfa till nästa sida på internet, men snälla stanna en liten stund till, så ska jag berätta vad den siffran innebar för juli månad.
Men innan jag gör det så vill jag berätta att BRÅ (Brottsförebyggande Rådet) som sammanställer Polisens anmälningsstatistik, även varje år genomför något som heter NTU, Nationell Trygghetsundersökning.
Och i den senste som publicerades tidigare i år, så kan man på sidan 47 läsa att för bedrägeribrott så bedöms 50% av de drabbade anmäla till Polisen.
https://www.bra.se/download/18.10aae67f160e3eba629118a7/1517212683473/2018_1_NTU_2017.pdf (sidan 47) 50%
Det betyder att antalet anmälda bedrägerier egentligen är precis dubbelt så många, men det är alltså bara varannan som anmäler det till Polisen.
Värt att nämna om NTU är att undersökningen endast omfattar privatkonsumenter. Men eftersom privatkonsumenter står för ”så gott som alla” bedrägerianmälningar, så behöver vi inte ens fundera mer på det.
Nåväl vi har 20 536 anmälningar och vi har 31 dagar i Juli vilket innebär 662,4 anmälningar per dag eller 27,6 i timmen (under dygnets 24 timmar)
Kommer vi sedan ihåg NTU, så sker dubbelt så många bedrägerier mot vad som anmäls till Polisen = alltså 27,6 * 2 = 55,2 vilket nästan motsvarar 1 bedrägeri i minuten, dygnet runt, under Juli månad.
1 bedrägeri i minuten, dygnet runt, under Juli månad 2018.
Men det är dessvärre inte hela sanningen, för just med bedrägerier, så finns det ett enormt mörkertal, eftersom den som drabbats måste komma till insikt om att han/hon blivit lurad och bedragen.
Och om vi exempelvis tar en person som skickat efter ett par ”snygga Nike-sneakers” till ett ”fantastiskt pris” men fått en leverans av ett par foppatofflor i barnstorlek (som jag beskriver i detta inlägg https://www.internetsweden.se/konsumentproblem-kinashoppar-och-google/ så räknas det helt enkelt inte som ett bedrägeri i juridisk mening, utan som en ”felleverans av vara” och du förväntas bekosta fraktkostnad för att skicka tillbaka dina barntofflor till Kina eller motsvarande asiatiskt land, för att sedan be till högre makter om att du ska få det du tror att du beställt och betalat för. (Jag skulle vilja påstå att det inte hör till vanligheten att man skickar tillbaka, då de flesta mest funderar på hur naivt de betett sig)
Och inte sjutton kommer du att få det.. och i dina och mina ögon så är det självklart bedragare som lurat till sig dina pengar. Men denna typ av vad som av oss uppfattas som bedrägeri, syns exempelvis inte i anmälningsstatistiken, eftersom det juridiskt sett inte är bedrägeri.
Vad jag försöker säga är att statistiken talar för 1 bedrägeri i minuten, men verkligheten säger att det är ännu fler.
Se exempelvis ”Misslyckade köp av varor och tjänster kostar 50 miljarder årligen”
https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2018/konsumentskada/
Jag som skriver på internetsweden.se, gör det ideellt och för att upplysa dig om verksamheter som JAG anser att det finns skäl att ifrågasätta och/eller varna för..
Innehållet kan även vara mer generellt om olika tillvägagångssätt, som bedragare använder och det händer även att jag tipsar om utbildning/kunskap som finns att få.
Det är möjligt att anlita mig för konsultuppdrag genom Fidi.se
Peter Forsman – Mottagare av ”Stora Kreditpriset 2018”
Läs mer om:
https://www.internetsweden.se/las-mer-om-internet-sweden/