Har du någonsin varit inblandad i en domännamnstvist?

Många människor förstår inte kopplingen mellan varumärken och domännamn, inklusive de flesta immateriella advokater (”intellectual property ombud” = IP-ombud).
IP-ombud anser att de förstår det, men upprepade gånger visas en tydlig missuppfattning av domännamn.

Vid ett tillfälle, försökte IP-ombud att få generiska domännamn att förbjudas helt och hållet.
Deras argument var att det var orättvist för storföretagen att någon som betalade några dollar för ett generiskt domännamn kunde konkurrera med dem

Till exempel. De sa att det skulle vara orättvist att GM eller Ford spenderade miljontals dollar på reklam för sina bilar, men någon kunde för bara $ 35 eller mindre registrera cars.com och fortfarande konkurrera med dessa företag

Lyckligtvis förlorade de kampen och generiska domännamn är lagliga. Men det visar att IP-ombud inte har en aning om domännamn

Vad är ett domännamn egentligen då?

Din webbplats är faktiskt en numrerad adress, ungefär som ett telefonnummer.
Exempel; 255.32.01.255.
Domännamn skapades så att du inte behöver komma ihåg ett nummer när du vill besöka en viss webbplats.

De var aldrig tänkta att utgöra varumärken.
Det var aldrig avsikten att knyta domännamn med varumärken eller kommersiella företags rättigheter.
Så, ett domännamn är mer att jämföra med ett telefonnummer.
Du har säkert sett annonser som säger ring ”1-800-movingyou”, ”1-800-callmenow” osv Domännamn är liknande eftersom det kan representeras av siffror som är associerade med bokstäver.

Vad är ett varumärke?

Ett varumärke innebär inte att du äger orden i varumärket. Ett varumärke innebär inte att du äger alla de användningar av orden i ditt varumärke.

När du ansöker om ett varumärke, du måste välja en klassificering för att varumärke, till exempel, kläder, TV-underhållning, drycker, etc. Om ett varumärke beviljas, så ger det dig rätt att använda dessa ord, i den ordning du registrerat dem , i din handel inom den klassificering du valt.

Det innebär att två personer kan inneha samma ord som varumärke så länge som var och en av dem är registrerade i olika klassificeringar.
Så det kan finnas ”rappakalja” köksredskap och ”rappakalja” gitarrer och ingen skulle vara i strid med den andres varumärke.

Hur bryter du mot någon annans varumärke?

Om du gick ut och registrerade rappakalja.com, skulle du inte bryta mot fiktiva varumärken som ovan.
Ingen av de två varumärkesinnehavarna äger alla rättigheter till detta ord.

Men om du sålt köksredskap eller gitarrer på en webbplats som rappakalja.com, skulle det vara i strid med registrerade varumärken.
Även om du länkar till någon som säljer köksredskap eller gitarrer, skulle det fortfarande vara i strid med dessa varumärken.

Men om du lärt ut trollkonster på rappakalja.com, skulle det inte vara i strid med endera varumärkesregistreringar.
Men IP-ombuden för dessa varumärkesägare kan fortfarande försöka tvinga dig att överlåta ditt domännamn till dem.

Vad är omvänd domännamnskapning? (Reverse Domain Name Hijacking)

Det är när IP-ombud skicka e-post ut till innehavare som har ett domännamn som liknar sina kunders varumärke och påstår att du bryter mot deras kunds varumärke.
De försöker att få dig att överlåta domännamnet till dem genom att hota dig med stämning.

De använder en feg politik.
Det skrämmande är att stora företag har råd att lämna in dessa falska rättsliga åtgärder och många domännamnsinnehavare känner att de inte har råd att försvara sina domännamn även om de har full rätt att äga domännamnet i fråga.
Så många registranter ger dem helt enkelt domännamnet i fråga, för att undvika problem.

”Reverse Domain Name Hijacking” pågår hela tiden.
Det är värre än ”cyber squatting” eftersom dessa advokater i allmänhet går på oskyldiga domännamnsinnehavare som inte kränker någons varumärke enligt lagen.

Om du vill veta mer om tidigare domännamnstvister och beslut, kan du besöka
För .se
För gTLDs
Vissa andra ccTLDs

Den här texten är fritt översatt från Engelska till Svenska, ursprungsartikeln av Chris McElroy  hittas här

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *