muminmuggar.se – när ungt företagande briljerar!

Emellanåt blir jag inspirirerad av yngre hjärnor, så även denna gång: Jag träffade nyligen Anton Malmberg häromdagen på SMX Stockholm.

Vilket även InternetWorld lyckades föreviga

(Men jag vet inte riktigt vad jag tycker om journalisten lyckats blanda ihop min arbetsgivare .SE med en  sedan flera år nerlagd gratistidning Punkt SE, det känns ju på något sätt som en sak de borde ha bättre koll på). PS. Anledningen till varför jag ser ”upphängd och nersläppt” ut på bilden, är att natten innan gick åt till att hålla sig uppdaterad kring status om den felaktiga zon-filen som .SE sände ut.

 

Men det var inte första gången jag träffar Anton Malmberg, som driver siten www.muminmuggar.se tillsammans med Joel Falck, men det är ett tag sedan nu som jag träffade de båda på en WN-träff i April 2009.

Vad är då speciellt med dessa grabbar, som fortfarande pluggar på gymnasiet, och deras webbutik?

Ja för det första modet att starta verksamheten!
Men jag anser att de gör så mycket rätt där allför många andra inte nått ända fram.

Börjar vi med domänvalet [muminmuggar.se], så är den verksamhetsbeskrivande domänen naturligtvis klockren och dessutom använder de rätt toppdomän (.se), eftersom de i huvudsak riktar in sig mot den svenska publiken och domänen berättar vad de erbjuder och vad kunderna kan förvänta sig när de kommer fram. Svenska .se domäner är alltid att föredra för den målgruppen.

Efter att ha jobbat en del med att bygga tjänsten så öppnade de portarna för försäljning av muminmuggar i Maj 2009 (om jag minns rätt) och ligger idag högst upp, alltså #1 i SERPen (Search Engine Result Page), vilket bara är att utbringa ett litet Grattis för:

Det finns alltså 11 399 ”motståndare” som slåss om begreppet ”muminmuggar” i resultatet.
Sen finns det också minst 3 stycken verksamheter som köper sponsrade länkar på begreppet (rosaaktiga fälten).
Men Anton och Joel har istället gjort rätt från början och slipper därför att betala för att synas för ”muminmuggar-sökare” i Google.

Men när jag går in på sidan så känns det också mycket genomtänkt.
Vad som visas på sidan är framförallt TYDLIGT!

Det är en smal nisch och det är en ”1-produktsverksamhet”, men det jag gillar mest är att det framgår tydligt för förstagångsbesökaren redan på förstasidan vad som erbjuds, vad det kostar, hur man går till väga för att beställa, osv. – Bra fokus!

De har pushar även för USParna; fast fraktpris på 39 SEK, snabba leveranser och ett personligt bemötande.

(De lämnar alltså inte några flosk-garantier, där kunder riskerar att bli missnöjda och ifrågasätta, utan de beskriver ärligt fördelarna – som de kan stå för!)

 

Förstasidan av muminmuggar.se

Vad jag mer gillar är att de ansträngt sig av att använda Word Press för hela siten, vilket ger dem en hel uppsjö av integreringsmöjligheter när det gäller kul extrafunktioner (som blogg). Men de är ändå ganska sparsmakade med detta och håller sidan ren och snygg layoutmässigt, utan en massa onödigt plotter att bli förvirrad av.
Trots det finns möjligheter att enkelt ge synpunkter, lite tips och råd, sen en sak som många glömmer: Sociala medier; de har en ”bloggknapp”   och även en fansite på Facebook.

Och jag anser att det finns många stora företagssidor som glömmer bort kärnverksamheten, har extremt svårnavigerade och plottriga sidor som gör det närmast omöjligt att veta vad man kan beställa, vad det kostar osv.

Så min slutsats är att muminmuggar.se är en genuin webbutik-sida som Anton och Joel lyckats mycket bra med och som det finns mycket att lära av för nya och gamla, stora som små.

Keep it up!

Skrivet av:
Peter Forsman / Internet Sweden

Related Articles

6 Comments

Avarage Rating:
  • 0 / 10
  • Kim , lördag 17 oktober 2009 @ 22:26

    Muminmuggar.se är en riktigt bra sajt och all marknadsföring har varit klockren. Synd bara att nischen är lite för smal. Även om sajten får alla relevanta sökningar från Google så räcker det ändå inte till.

  • Markus Jalmerot , söndag 18 oktober 2009 @ 22:20

    Gillar nischade koncept. Det svåra är att få det att fungera i ’lilla Sverige’. Men hoppas det går bra. Annars är det ju bara att göra om sidan på engelska och köra ’all in’ 🙂

  • Karin Holmqvist , måndag 19 oktober 2009 @ 0:26

    Tack för ett bra exempel!

    Visst är nischen smal och det rör sig om fysika föremål men det finns mycket att lära av dem för alla konsulter med ”fluffiga” webbplatser som ingen egentligen begriper eller berörs av.

    Lovar att köpa en mugg varenda gång jag använder den som exempel vid diskussioner inför nya webbplatser 😉

  • internetsweden , måndag 19 oktober 2009 @ 1:25

    @Kim – Jag måste faktiskt säga att jag tycker att det är extra spännande att de gett sig på en så pass smal nisch.

    Ett vinnande koncept går lättare att klona till fler 1-produktssiter.

    När du sedan har tre fungerande koncept, så skapar du en ”overheadsite” av a la ”bra webbutiker” som binder dem samman och skapar merförsäljning på befintliga kunder.

    Jag tror att det är där många entrepenörer tar fel idag – de siktar för stort och når aldrig halvvägs innan de ger upp, istället för att sikta litet och smalt – lyckas – och sedan expandera och bredda sig.

    @Markus – som jag skrev ovan, det viktigaste är inte att få ett fullkoncept direkt, utan att ta första steget – att våga och då är det ypperligt att grabbarna lyckas bra i liten skala för att lära sig infrastuktur och få allt att rulla, sen är det lättare att mångfaldiga succesivt – eller geografiskt alt. multilingvistiskt.

    @Karin Holmqvist Kul att du gillade det jag skrev. Det var intressant det du skrev, jag ska se om jag hittar nån kul exempelsida för tjänsteförsäljning alt immateriella ”produkter” eller både och. Håll ögonen öppna 😉

    //Peter

  • Kristoffer , onsdag 13 januari 2010 @ 1:00

    Att enkelt kunna ”klona” lite enklare nischade sajter är något jag tror starkt på. Går lite emot ”long tail tänket” men som nämnts i kommentarerna finns det gott om butiker/webbplatser som är lite väl spretiga. Sen skadar det ju inte att ha det perfekta domännamnet som de har i detta fall.

  • Kristoffer , onsdag 24 februari 2010 @ 14:39

    Att enkelt kunna ”klona” lite enklare nischade sajter är något jag tror starkt på. Går lite emot ”long tail tänket” men som nämnts i kommentarerna finns det gott om butiker/webbplatser som är lite väl spretiga. Sen skadar det ju inte att ha det perfekta domännamnet som de har i detta fall.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *