Sitter och läser en artikel från Ystadsallehanda.se om att ”Tradera skärper reglerna mot bedrägeri”.
En Artikel jag inte skulle kommit över, om det inte varit för min nya aggregator http://bluff.nu.
Men jag läser att Tradera kommer att göra en rad insatser för att stävja och komma till rätta med annonsbedrägerier.
Vi pratar alltså om ”DET” Tradera som bildades redan 1999 och sedan 2006 är helägt av världens största köp&sälj-marknadsplats ebay…
Nu har dom kommit till insikt.. och ska enligt artikeln stävja detta bla med:
– Införa ett betygssystem som gör att seriösa säljare hamnar överst på listan vid en sökning.
– Säljare som får dåliga omdömen varnas och riskerar att stängas av om de inte skärper sig.
– För varor som är särskilt utsatta för bedrägerier, som till exempel mobiltelefoner, finns en begränsning som innebär att nya medlemmar inte får utannonsera fler än tre produkter inom trettio dagar.Källa: Ystadsallehanda.se
Det verkar helt uppenbart så att Tradera inte har en susning om hur de ska komma till rätta med bedrägerierna och försäljning av stöldgods, för ingen av de tre ”nyheterna” ovan hjälper till det minsta.
Det mest grundläggande problemet är just att Tradera har ett och samma omdömes/betygssystem för användare – både där denne är säljare OCH köpare.
Om jag var ”buse” skulle jag lätt kunna rigga upp ett antal påhittade användare. Dessa användare ser till att vinna ett tiotal svinbilliga prylar – det går även att slänga ut en massa dravelannonser för 1sek styck (som Tradera inte ens tar betalt för)- kör ett tjugotal users som handlar och ”vinner” av varandra så har du snart ett ”fläckfritt” reputation som ingen kontrollerar..
Eller så jobbar du proaktivt – så att det inte GÅR att kontrollera historiken längre.
Säljare som får dåliga omdömen och varnas – berör ju inte problemet med bedrägerier och stöldgods – dessa bedragare och hälare drar ju bara upp nya användar-IDn.
Att begränsa antalet mobiltelefoner en användare kan lägga ut under en 30-dagarsperiod hjälper ju inre heller någon – det enda som sker är att man använder fler fake-users.
Vidare så nämner inte artikeln något om problem, som när säljare budar på sina egna annonser (med hjälp av proxies och fejkade användar-IDn) för att trissa upp priserna och få det att se ut som att andra är intresserade av varan.
Jag tror att både Blocket och Tradera gör sig själva stora tjänster om de samarbetar och samsynkar abuseärenden, för även om problemen de har inte är identiska (gissar jag), så är det i mångt och mycket samma personer, samma typer av bluffar, samma droppadresser/målvakter vid försäljning av stöldgods osv.
Det som står i artikeln kommer inte alls att stävja de nya vågor av bedrägerier som hela tiden kommer..
Jag som skriver på internetsweden.se, gör det ideellt och för att upplysa dig om verksamheter som JAG anser att det finns skäl att ifrågasätta och/eller varna för..
Innehållet kan även vara mer generellt om olika tillvägagångssätt, som bedragare använder och det händer även att jag tipsar om utbildning/kunskap som finns att få.
Det är möjligt att anlita mig för konsultuppdrag genom Fidi.se
Peter Forsman – Mottagare av ”Stora Kreditpriset 2018”
Läs mer om:
https://www.internetsweden.se/las-mer-om-internet-sweden/